Byggahus.se
Jag skall lägga klinkers (4x2 plattor a´ 40x40cm) i ett rum med betonggolv. I betonggolvet går el och vattenledningar. Att lägga fixbruk direkt på plattan känns inte bra. Jag ser mig själv stå där med bilningsmejseln och borrhammaren om något år för att få bort plattorna igen. Känns som jag kan skada el- och vatten då.

Två korta frågor:

1. Hur hårt sitter egentligen klinkers och fixbruk direkt på betong. Hur svårt är det att få bort dem i framtiden?

2. Finns det någon form av plastmatta eller skivmaterial som går att lägga på betongen under fixmassan som underlättar borttagning i framtiden? (Jag har vid något tillfälle kommit i kontakt med klinkers som lagts ovanpå en vanlig plastmatta)

Det går bra att ta bort klinkers om man vill, bara att köra med bilmaskin med mejsel så lossar plattorna utan att betongen skadas så till den grad att el eller vatten skadas.

Däremot så är det en del jobb med att få bort allt fix sedan om man skulle vilja det.

Varför lägga klinkers om du ska ta bort det igen om några år??

Vill du få bort fixet efter att ha bilat bort plattorna, så är det bara att använda en "flex" slipmaskin.

Jag förstår inte varför det känns fel att lägga fixen på plattan?

Lägg du fixet direkt på betongen!
Då kan betongen under andas så du inte får fuktproblem.
En plastmatta är ju helt tät så då kan då stänga in evetuell fukt som kommer underifrån.
Ett klinkergolv andas ju precis som betongolvet under.

flytspackla först så sitter det bättre,
jag blev lite förvånad när tråden handla om motsatsen mot vad jag trodde efter jag läst rubriken.
Har läst på flera ställen att det finns risk att klinkret sitter dåligt om man lägger det direkt på betongen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.