Vi har efter en misslyckad gjutning på 90kvm flytspacklat i lager om 0-3 cm. Det är fortfarande massor av svackor på mer än 3 mm på 2m (men inte så mycket mer, kanske 4-5 mm) så det går inte lägga parkett på ännu. Har försökt finspackla efteråt med Ardex K14 men det blir ändå inte bra. Tänkte kolla om någon har erfarenhet av att köra golvslipmaskin på ett sånt underlag? Går det slipa så det blir bra nog för kraven på parkettläggning, dvs max 3 mm på 2 m och 1,2 mm på 25 cm?

Funderar på att hyra en HTC 650 på cramo.

Har kört helikopter och ABS slip på golvet tidigare. Hur går man till väga när man kör med en HTC golvslip? Tar tacksamt emot tips och erfarenheter kring detta!

Flytspackel blir rätt hårt, har provat med ABSslip med stenar och det bet inte mycket...
Köp ett ton med k14 som du lägger ut, använd en stor piggroller och piggrolla allt då blir det bra, kan du pumpa ut det så kan det inte misslyckas...

Ja provade med ABS slip på betongen och det tog bara ner ojämnheter sen hände det inte mycket mer. HTC slipen är en slip med diamantverktyg vilket kanske kan slipa mer?

Borde pumpat ut allt på en gång som du säger men så gjordes det inte tyvärr och nu är det uppe i nivå så det går inte lägga ut mer....

om buktigheten är +/- 2-3 mm på 2 m så är det godkänt att lägga,,vid de större buktigheterna så "stockar" du flytspackel..... hade inte slipat ,, det tar evigheter och är svindyrt att hyra htc.... + att höjderna bara flyttar sig ju mer du slipar...

rhymer skrev:
Vi har efter en misslyckad gjutning...
I all välmening, det låter som om du skulle kalla in ett proffs i stället för att gissa dig till en vettig lösning på problemet!?

Kollade med proffs som slipar industrigolv men de trodde inte det skulle hjälpa mycket att slpa. Det de sa (som alla som kollat på tidigare) "Det är inte lätt det här...".

Fick dock rådet att flytspackla ytterligare ett lager och dra av med längre rätskiva vilket jag följde. Är det det som menas med "stocka"? Körde med en 5m och en 3m rätskiva vilket faktiskt gjorde stor skillnad mot att köra med en 2m som vi dragit av med tidigare. Andra råd jag fått från proffs (golvläggare) har varit bland annat att lägga extra lump-papp i svackorna men det tycker jag verkar svårt att få till...

Ska mäta upp det i morgon och hoppas på att det är bra vad det gäller storbukighet (2m). Behöver man kolla den korta längden också? Har för mig det är +-1,2mm på 25cm ? Verkar jobbigt att använda rätskiva på 25cm och gå över 90kvm golv i alla ledder....

om du hade gått över hela golvet med en 25 sm rätskiva så hade golvet varit perfekt, men som jag skrev innan här , kolla med en 2 meters rätskiva, är inte svackorna eller kullarna +/- 2-3 mm högre eller djupa , så är det godkänt att lägga, kolla på installationsanvisningen, det blir bra. har lagt tusentals kvadratmeter utan problem....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.