Jag har en övervåning i stugan på 40 kvm, varav 25kvm är täckt av ett furugolv. Resterande 15kvm har golvspån (nyutbyggt) som just nu ligger ca 20 mm lägre än furugolvet.

Alldeles snart ska jag lägga in ett skeppsgolv (homogen Junckers ek, 15mm) som täcker hela övervåningen.

Min fråga är hur jag bäst höjer befintliga golvspånet för att hamna i liv med furugolvet. Bäst borde väl vara att lägga ytterligare ett lager spån, eller golvgips, eller flytspackel. Det som talar för golvspackel är att skillnaden mellan gammalt och nytt golv inte är konsekvent. Fast det kommer att gå åt en jäkla massa spackel för att höja 15 kvm med ca 20 mm.

Min tanke var istället att skruva/limma reglar med ca 15-20 cm mellanrum på golvspånet. Det borde bli tillräckligt tätt för att nya golvet inte ska svajja. Då kan jag hyvla varje regel för att det ska passa in mot befintligt golv.

Det nya golvet ska ligga flytande (med Junckers byglar under) och limmat i kortänden, med lumppapp mellan befintligt golv och nytt.

Killen som säljer golvet till mig tror inte det blir bra att lägga reglar. Han förespråkar gips, spån eller spackel, för att få en homogent jämn yta under hela golvet.

Vad tror och tycker den samlade forumkompetensen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.