För det första, jag är den värsta sortens nybörjare. Kan inte mycket om bygge, men jag försöker lära mig! :)

Jag har köpt ett hus där den tidigare ägaren har slagit ut väggarna till två garderober men inte återställt rummet. Nu har rummet två olika golvhöjder och det syns bra var de tidigare garderobsväggarna har gått. Nu har jag bestämt mig för att lägga nytt golv i hela rummet för att snygga till det. Att ta in en golvfirma är uteslutet, det har jag inte råd med.

Golvhöjden i de tidigare garderoberna är ca 14 mm lägre än golvhöjden i resten av rummet, så jag har att välja på att höja upp golvet i garderoberna med 14 mm eller att riva ur mattan i resten av rummet och på så sätt få ner den golvnivån.

Vilket blir enklast att göra?

Personligen skulle jag riva ut hela golvet och få ner det till den lägre nivån. Antar att det annars skulle bygga för mycket mot nästa golv utanför rummet om du lägger ytterligare ett golv på. Hade ett golv i hallen där det var lappat under mattan, och de lappade områdena var "vickiga", och syntes med tiden då de hade annan svikt. Vi rev ut rubbet och kunde lägga en parkett som inte byggde nämnvärt mot angränsande rum, inga trösklar behövde justeras mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.