Hej! Finns det någon som så här i juletider orkar och hinner tycka, tänka, ifrågasätta och tipsa?
Vi renoverar och bygger ut vårt hus som är byggt -28. Turen har nu kommit till köket och nu blir det svååårt…
Har lite funderingar så kom gärna med tips och annat!

Vill att stilen på köket (och huset) ska vara lite gammeldags med moderna inslag. Huset är putsat och har en glasveranda med spröjsade rutor som sätter prägel på hela huset och jag vill gärna att det även speglas i inredningen.
Kökets golv… Här kommer den stora frågan…. Vilket golv ska man välja? Kökets matsalsdel kommer att vara i nybygget som mynnar ut från matlagningsdelen (vi har förlängt köket och ungefär där vi öppnat upp för nybygget övergår matlagningdelen (som finns kvar i gamla köket) till delen där köksbordet ska stå. Köket blir totalt ca 38 kvm. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om schackrutiga golv. Men att ha det i hela köket tror jag blir för mycket när köket blir relativt stort. Nu är vi inne på om det kan fungera med mörkgrått/ljusbeige-rutigt marmoleumgolv i enbart matlagningsdelen och sedan övergå till ett annat golv i delen med köksbodet. Blir det konstigt tror ni? Måste man hålla på helheten med golv? (Väggar och bänkskivan som kommer att bli en länk från gamla delen till den nya "håller ihop" köket så man ser att det fortfarande är ett enda rum.) Vad ska man ha i matdelen i så fall, parkett eller??? Det allra allra finaste är riktiga brädgolv tycker jag men tyvärr är furuplankor så ömtåliga… Finns andra alternativ? Jag gillar tyvärr inte laminat. Nån som har något tåligt brädgolv som inte kostar 800:-/kvm?

Ska köpa golv under jullovet så jag börjar få lite beslutspanik...

För övrigt tänker vi oss köket i lite gammeldags stil med vitmålade köksluckor, gärna en sittbänk i ett hörn, päslspont i taket och kanske en hög pärlspontpanel på åtminstone en vägg. Vad hade ni valt för golv? Har lagt in furubrädor som vi vitsåpat och lutat på övervåningens hall men tyvärr känns det golvet alltför ömtåligt för ett kök, Vi har småbarn så slitaget blir stort...

Hoppas verkligen på svar med tips och råd! /Mejram

Redigerat:
Mitt förslag: enbart marmoleum över det hela , rutigt i kök som övergår i enfärgat i fex delen med matbordet. Du kan välja att fortsätta med den ljusare eller den mörkare rutan. Ä matsalsmöbler mörka så skulle jag förtsätta med ljus golv och tvärtom.
Man kan få en mild övergång mellan ruttigt och enfärgat som du kan planera där du vill ha det = avsluta rakt av eller på diagonalen eller som pyramid .... ja, hellt enkelt anpassat till rummets form och dina önskemål och utan någon list emellan. Eftersom ni har barn finns det många fördelar med marmoleumgolvet. Den är varm, mjuk, lättstädat jämfört med kakel eller laminat. Tror också att man kan byta bara en ruta ifall den får skador .... vet ej riktigt .... bara ett svagt minne ... det vore ett plus till om den går :)
Tänk inte lågpris när du köper ett köksgolv. Köksgolvet skall stå emot slitage och spill och alla dom påfrestningar det är utsatt för varje dag. Det enda ställe i kök där man ångrar fel kvalitet är just golvet :). Det är inget roligt att dras med ett golv som ser halvslitet efter bara några år :). Köper du en designad vask för dubbelt pris mot standard för du inte bättre funktion på vasken men köper du dyrare golv av hög kvalitet så får du faktiskt bättre hållbarhet. Det finns många nyanser marmoleum så du hittar säkert en färg som du kan ha i matsalsdelen och som inblandning i köksrutan . Det finns inga gränser på läggning av mönster när man utgår från kvadrater - utnyttja det för att skappa en egen :)
Lycka till med valet!
gaia

Ännu en idé. Jag har inte tänkt på den alls... Tack så mycket för tipset! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.