Nykomling
Medlem: Jan 2008
Län: Västerbotten
Trä ingjutet djupt in i betongplatta
Jag har ett hus med oisolerad platta på mark och har börjat byta ut träreglar mot nivellgolv. Gott så, men vid avloppets knutpunkt och inspektionsbrunn mitt i huset har byggarna på 70-talet gjutit inspektionsbrunnen i en form av träplank för att sedan gjuta plattan direkt utan att ta bort träet. Det är inget direkt fuktgenomslag men träet är påverkat dvs börjat mörkna och lukta lite (ruttna). Jag ser nu tre möjligheter
1: jag bilar ner till ett djup av ca 75 cm tar bort allt trä och gjuter på nytt. Antagligen får jag plocka bort två lättbetong väggar oxå när dessa sitter ca 15 cm från brunnen på två sidor.
2: Jag bilar och tar bort träet till ca 15 cm för att sedan lägga plast på träet (för fuktvandring) och gjuter över eländet och glömmer bort träet som finns ca 15 cm ner.
3: Jag ger upp och säljer huset
Jag lutar åt alternativ två men är osäker på om lukten skulle kunna vandra 15 cm genom betongen vilket gör att jag får börja om från ruta noll. Jag mistänker att det ligger en hel del oupptäckt plank i svenska husgrunder så jag tror inte att det blir problem. Hållfastheten är inte ett problem även om träet ruttnar så småningom.
Någon med kunskap? Helst inte gissningar eftersom jag kan göra det själv.