Nykomling
Medlem: Dec 2008
Län: Kronoberg
Golvkonstruktion i källare?
Tjenis
Efter att ha sträckläst alla suveräna källargolvtrådar här på forumet så känner jag mig manad att lägga in frågor angående mina egna tankar. Har ej funnit svar på detta i övriga trådar.
Vårt hus är 1-plans med källare, 92 kvm, byggår 1964. Källaren används idag till tvättstuga, pannrum/vedförvaring, förråd, matkällare och ett rum som är tänkt som "gillestuga". När vi väl ska börja fräscha till i källaren så är tanken att lägga klinkers på golvet och bara måla väggarna i typ tvättstuga och andra "grova" utrymmen. Men det finns ett rum på 22 kvm där vi tänkt ha tv/hemmabio rum. Självklart så skulle det kännas väldigt kallt att inte ha någon golvvärme där, så det är här som mina funderingar kring konstruktionen utav golvet kommer in. Ev. så skulle även hallen man passerar ha golvvärme.
Efter att ha fixat till dräneringen på huset för ett par år sedan så vet jag att plattan på huset närapå står på grundvattnet. När det var riktigt galet högt grundvatten för några sommrar sedan så tryckte det t.o.m upp genom plattan (har ej haft problem efter omdräneringen). Att ha in organiska material i källaren är för mig en dödssynd, så då är det självklart ett varmt klinkergolv som önskas. Pga det höga grundvattnet så känns det tokjobbigt att börja bila upp golvet för att få ner ordentligt med isolering, för antagligen så stöter man tidigt på vatten, vilket självklart går att pumpa isf, men det känns som det blir mycket besvär.
Efter att ha talat med många människor så har jag fastnat för en konstruktionsidé som lät enkel och borde fungera. Tanken var att lägga ut typ 30 mm cellplast direkt på det befintliga golvet, och sedan på det lägga en 16 mm skiva med spår för vattenburen golvvärmeslang. Har nämligen hittat ett sådant system hos Lagerstedt & Krantz, och det fina är där att du ska kunna på med fix och klinker direkt på denna skivan. Finessen blir alltså att det blir väldigt lite material ovan värmeslingan (som för övrigt fördelar ut värmen med hjälp utav aluminiumplåtar). Och tanken var ju här att cellplasten i botten då skulle isolera och "hålla emot" värmen neråt, och att det då skulle kunna räcka för att en stor del utav värmen skulle gå uppåt istället. Vad tror ni om detta?
En vidareutveckling på ovan idé är att för att undvika att trycka upp fukt i intilliggande väggar osv så skulle man kunna ha en givare i golvet, så att man t.ex. värmer golvet till endast 20 grader, för att få ett skönt golv. Sen så har man en traditionell radiator som tar hand om resterande uppvärmningsbehov. Är detta fortfarande en "riskkonstruktion"? Eller vad tror ni? Mina idéer om fukt säger mig att även om något lite fukt skulle hitta upp eller in i en källare, borde det inte vara ett problem så länge man inte har något organiskt ytskikt, så det kan andas överallt. Särskilt inte om man som vi, och många med oss, har en luftavfuktare som håller nere den relativa luftfuktigheten.
Mycket text blev det, men tänkte att det är lika bra och förklara noggrant från början, så blir det förhoppningsvis lite enklare att förstå. Hoppas någon orkar svara. Nå, vad tror ni?
om du värmer golv till 20 grader så kommer golvytan knappt att kännas skönt eller varmt. Jag tror i alla fall inte det. Du kan själv testa och mäta temperaturen på ytan om du har klinker hemma någonstans i ett rum där inneluften är 20 +grader. Då kan du bedömma om du blir nöjd med resultat innan du sätter din dyra projekt igång. Du får kanske lika varm golvyta när du höjer rumstemp till 23 grader med vanliga radiatorer?
gaia