Nykomling
Medlem: Nov 2008
Län: Stockholm
Nivålist mellan klinker och parkett
Hej!
Hoppas jag kan få hjälp och tips från er topprenoverare här!
Jag har tagit ner en vägg som var cirka 10cm tjock, den har naturligtvis lämnat en 10cm "ränna" mellan klinker och parkettgolvet.
Så jag letar efter en golvlist som är ca 12cm bred som kan täcka denna "ränna"..men jag hittar endast 3-5cm breda lister. Dessutom är det en nivåskillnad på ca 1-1½ cm mellan golven.
Vad kan/ska jag göra, finns det några smarta lösningar därute?
Forumgud
Medlem: Dec 2004
Län: Västmanland
Några lister som är så breda och kan klara den ´'höjdskillnaden' har jag inte sett till. En lösning på problemet som dessutom blir anpassad precis efter de förhållanden som råder hos dig kan vara att utgå ifrån en 45*120 och hyvla ner den till precis de mått som du har. Dvs, anpassat efter både parkett och klinker. När du monterat denna 'special-list' kan du olja/betsa/måla den i en ton som funkar både med parkett och klinker. Jag tror inte att det kommer uppfattas som märkligt, för ögat, om man gör så. Det är ändå en kragtig skillnad i golv så varför inte ha en rejäl gräns också?
Nykomling
Medlem: Nov 2008
Län: Stockholm
Ja, det låter ju som en bra idé! Det tokiga är bara att listan kommer att behöva vara ca 190cm lång..alltså 12(eller 45 som du angav tidigare) x 190 ..hmm..
Det är ju lite underligt att det inte verkar finnas sådana lister att få tag på, jag kan ju knappast vara den första som behöver en sådan..eller?
Forumgud
Medlem: Dec 2004
Län: Västmanland
Utgå då från ett 2 meter långt råplan som har dimensionen 45*120 och hyla ner. Jag tror att det kan bli svårt att hitta lister så breda som du behöver.
Ett annat alternativ är följande: golv hög nivå -> mellanlägg, list till detta kan du hitta. Från mellanlägg -> golv låg nivå, sådana lister finns också att finna på välsorterad bygghandel.
Det kan dock se lite konstigt ut med de olika golven, mellanlägget du måste ha där och de två listerna. Jag hade själv satsat att hitta en snickare som kan hyvla ner ett råplan till de dimensioner jag vill ha.