Är det någon som köpt furugolv från Setra? Om så - är ni nöjda? Inte golv som är lagda ovanpå gammalt golv utan "självständiga" golv.

Ja, vi har köpt och är nöjda. Det var inte tjockaste golvet och vi har cc70 mellan reglarna. Vi målade, så jag kan inte recensera färgen.

Vi funderar på 25 mm tjockt. Har lite olika mellan reglarna någonstans ca cc70.
Vilken tjocklek har ni?
25 mm är visst deras tjockaste om vi skall tro snickeriet. Vi skulle egentligen ha 35mm tjockt golv, men det blir så himla dyrt! Får väl höja reglarna lite istället.

Vårt är 25, men jag hade för mig att de hade en tjocklek till. Det funkar på cc 70, med en liten reservation att den golvsnutten är liten och smal, ca 3x3 meter.

Nej - det verkar som att 25 är det tjockaste. Vi skulle egentligen ha ett 35 mm tjockt golv (trodde 40 först), men det blir väldigt dyrt med så tjockt golv. Därför funderar vi på att höja reglarna lite, eventuellt även sätta i en ny regel och så ta ett lite tunnare golv. Men det måste fortfarande fungera och inte kännas svajigt.

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
I köket har vi Siljans 183X30. Kan det vara nått? Prisskillnaden var inte så stor alls.

Inte? Vi har kollat på det också, men det var dubbelt så dyrt per kvadratmeter. Eller köpte ni B-sortering?

Japp, Skitfint. Framförallt var de långa längderna var i kärnfuru, utsorterade på färg. Håhå jaja.
Men har du kollat hos flera butiker, det kan skilja MYCKET.

Det är det vi håller på med just nu. Kollar runt på olika ställen alltså. Ett visst problem är det bara då nästan alla byggställena stänger klockan fem. Har inte hunnit iväg från jobbet då. Det finns ju så himla många olika golv också när man börjar titta.

Någon som lagt Setra nyligen? Åsikter? Är planken ändspontade?
Kikade på ekgolv som var jäkligt snyggt på provbitarna...

Jag letar också efter massivt furugolv. Jag såg Setras furugolv hos Beijer Bygg och dom var ändspontade. Vet inte om andra träslag är ändspontade.

Jag kommer att köpa massivt furugolv från Hallandsgolvet. De köper virket från Norrland och torkar och förvarar virket i torr miljö skall hålla ca 8% fuktighet

Har valt 190x27 vilket kostar 385kr/kvm (blir max 5% spill, så hög kvalitet). Fick lite rabatt då jag köper ganska mycket golv samt lister och trappa.

Har varit och hälsat på dem och fick ett gott intryck. Det är ett litet företag och de som arbetar verkar stolta över sitt golv och hantering av virke.

Om du behöver få upp golvet kan du lägga spånskiva först.

Kolla gärna de lokala sågverken, de kan ofta såga upp önskad dimension och håller vettiga priser då ni slipper mellanhänder och jättarnas administrationskostnader.

Om man inte har de allra högsta kraven:
FURU GOLVTRÄ EKONOMI KVALITE 159 kr/kvm
M4KlTGQkwn-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändspontat 26 x 190 mm.

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Jag har 70 kvm på vinden, och hade gärna haft det i undervåningen också i stället för bokparketten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.