Hej,

Jag letar efter något prisvärt obehandlat ekparkett golv som jag kan olja själv.
Någon som har något tips?

mvh

Jag beställde ett obehandlat 15mm ekparkett golv från Forbo
från min lokala golvhandlare, tror att priset var 350:- kvm.

Tack för tipset. Kanske Forbo Sarek vore något. Är det någon som har provat det?
Någon som har något billigare alternativ?

Sist köpte jag från Byggmax, oljad ek för 249kr/m2. Det funkade inte i kök då skarvarna svällde när det kom vatten på. Gällde både mellan plankorna och mellan "stavarna" inne i plankan. Fick slipa av ytan och olja om det med Timberex Heavy Duty. Så nu fungerar det bra. Men det känns ju onödigt att köpa ett färdigbehandlat golv om man ändå ska slipa och olja om det. Pratade med Welin o Co och det verkar som Byggmax har UV-härdad yta på deras oljade golv vilket inte går på djupet. När jag slipade av ytan så släppte även en stav. Så jag är inte särskilt nöjd med det här golvet.

Ska bygga hus till våren och köpa 135m2 golv så jag vill ha något prisvärt alternativ med hyffsad kvalitet.

Hornbach i Sthlm har ett ekgolv med riktiga plankor som är grundoljat och säljs för ca 350kr/kvm.
Du kommer inte undan springorna mellan plankorna. Men det ser ut att vara ett snyggt och lagom rustikt golv. Du kan ju kolla upp om det kan vara ett alternativ för dig..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.