Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Halland

Limma golvspån på höjdjusterat bjälklag?

Hej,

Mitt gamla plank-undergolv, på övervåningen, är ojämnt och knarrar och jag tänkte därför ersätta det med golvspån innan jag lägger in ett nytt parkettgolv.

Innan jag monterar golvspånet hade jag tänkt att fixa till nivåskillnaden mellan golvbjälkarna. Har läst i andra trådar att man antingen kan hyvla ner de höga reglarna eller bygga på de låga. (eller både och)

Nu till min fråga,
    Om jag bygger på de låga reglarna med något slags mellanlägg, skall detta material isåfall limmas fast? Jag menar att om golvspånet skall limmas måste ju också materialet som spånskivan limmas fast i också sitta fast. Vad är lämpligt material för sådana mellanlägg? Masonit?
    För att höja regeln skulle jag ju också kunna slå fast en ny, aningen högre, regel i den gamla. Är det ett ett bättre alternativ än att bygga upp regeln med masonit eller liknande?

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Jan 2007
    Län: Uppsala

Ja, limma mellanläggen också. Masonit funkar bra.

Att slå fast en ny bjälke på sidan av den gamla har flera fördelar. Dels styvar den upp bjälklaget (vilket absolut inte alltid behövs), dels kan det gå snabbare och dels är det ofta lättare att få ett bra resultat.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2006

Har själv salat på bjälkar med brädor o masonit. Spikade fast det. Mycket jobb med rätskivan o vattenpass blir det. Men jag limmade bara i sponten på golvspånskivorna. Spikade o skruvade skivorna i bjälkarna. Fick höja 12cm. som mest. Mer jobb än man tror, men det blev jäkligt bra.
    MVH

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Halland

Tack för era svar!

Då blir det nya bjälkar på sidan. I mitt fall är det definitivt bra att styva upp bjälklaget en aning. Uppstyvingen i kombination med husolles "-Mycket jobb med rätskiva o vattenpass...mer jobb än man tror", fick mig att bestämma mig.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

Bra beslut. Jag har gjort samma resa som Husolle i ett rum, och skulle jag behöva fixa ett bjälklag till skulle jag defintivt köra "nya bjälkar på sidan" för att slippa det.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Ett självjusterande laserpass gör jobbet betydligt enklare.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

Hade det men det var ett jäkla pill ändå.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01