Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Stockholms Län

Ta bort plastmatta och ta fram betonggolv

Är ny på det här stället och hoppas att jag gör det här rätt.

Har försökt att leta efter ett bra forum för det här men hittade inget, kanske för att jag inte vet vad jag ska leta efter.

Hur som helst så har jag precis köpt en lägenhet, har inte ens fått tillgång till den än. I lägenheten ligger det en riktigt trist plastmatta både i hall och rum (det är en etta). Jag skulle helst egentligen vilja lägga ett avlutat furugolv istället, dock kostar det ca 10 000 och det är lite mer pengar än vad jag har just nu. Därför funderade jag på att göra en tillfällig lösning och riva bort plastmattan och ta fram betonggolvet (som jag antar finns under mattan) och använda det som golv.

Undrar då om det är någon som vet om det är värt det eller om det är för kallt, för hårt eller bara väldigt krångligt...? Kommer mattan sitta fast i betongen, behöver man slipa betongen innan man målar den?

Huvudfrågan är väl om det är värt bekymret att ta fram betonggolvet i och med att det troligtvis bara är tillfälligt? Och kommer det sänka värdet på min lägenhet?

Tacksam för synpunkter och råd! Är alldeles nybörjare på det här med att renovera.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Mattan borde inte vara lagd direkt på betong eftersom betongen ger genomslag i mattan. Men det beror på när det är gjort och av vem, det kan vara så och då har du en del jobb med att slipa bort limrester, när du får tillträde så kolla om kan du lyfta mattan och kolla hur det ser ut under. Ren betong är ganska häftigt men det är strävt att gå på och ganska kallt. Ren betong på golvet sänker garanterat värdet, vi är än så länge alltför få som tycker betong är häftigt.

Om du lägger trägolv, tänk på att furu är väldigt mjukt. Är du känslig för repor, tryckmärken med mera så välj ett annat träslag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen