Fritidshus
Björn B: Vi överväger köpa nyproduktion som är byggt av Bonorr, men har ingen tidigare erfarenhet av de som bolag. Finns det någon här som köpt bostad byggd av Bonorr och som vill dela med sig av sina erfarenheter kring kvalitet på bygget och bemötande om det varit något som behövt fixas efter inflytt? Tack på förhand.
AndersS: [citat] Kan ju vara så😂
EvaOg: Min sommarstuga med laserad fjällpanel har inte skötts om på säkert 30 år. Nu ska jag lasera om den och fått rådet att tvätta 2 ggr innan. Jag funderar på hur viktigt det är att den blir riktigt ren när jag inte stänger in smutsen med färg? Räcker det inte att ta bort det värsta med borste och fasadtvätt? Jag kommer att behandla den med mögelavdödande medel som sista steg innan
useless: TS har inte svarat på exakt vad vederbörande menar med "miljövänligt", men av inläggen att döma gissar jag att det betyder att materialet inte har några miljöfarliga tillsatser. Det är en lite snäv bedömningsgrund enligt min mening. Man bör vidga perspektivet och titta på alla aspekter av miljöpåverkan om man ska göra ett medvetet val. Nu var det en sommarstuga det handlar om som
Jarfr: Jag lagar en gammal utbyggnad och passar så klart på att fixa till annat också. Utbyggnadens tak har ytterligare ett tak över sig som är lutande för tegelpannorna. Emellan de båda taken ligger det naturlig lös isolering. Jag kommer att lägga tillbaka den gamla lösa isoleringen eller skaffa nytt spån som isolering, men för att det inte ska tränga igenom innertaket så vill jag veta
Larsa: Jo strandskydd gäller ju. Jag byggde för några år sen både attefallare och friggebod inom strandskydd i Norrtälje kommun. Sökte bygglov och strandskyddsdispens för båda så egentligen är det ju vanliga ”hus”. Men iaf så var kommunen bra att ha att göra med så det gick bra, men kostade ju en slant (tror ca 15.000 kr) Men mindre utbyggnationer, verandor och växthus har jag bara
neo11: Kanske ta dit en murare?. Tegelssidan är enkel, men du du behöver metallnät mellan stenen. Grunda och putsa med C bruk 3mm. Du får slå upp en käpp på hörnan. Dem andra sidan är lite mer komplicerad
thecasp: [citat] Andra sidan dvs andra sidan vägg av där jag vill placera den är sovrum som är fritt att köra delen ut. Mitt emot toaletten är andra bilden som är bifogad
Gunnel simu: Vi har upptäckt en konstig lukt I vår sovstuga på 12 m2. Jag gar beställt ett mögeltest. Om vi får det identifierat at det är möbelsporer. Hur gör vi sedan? Ska vi ra upplägg efter vägg och tak/ golv. Är det någon som har tips på hur vi kan gå till väga? Tacksam för svar
Robert N: [citat] Jo det gör den
hapazard: Papperskorg är ju bra att ha vid sidan. Och ska man ändå slänga i papperskorg är ett tips att torka med våtservetter, iaf för avslutet. Blir renare med mycket färre tork
Danne824: [citat] Oj vilket pris 😲, vi har tvättstugan där idag kanske skulle gå upp och montera ner den och sälja på blocket 🙃. Kommer inte ihåg hur mycket jag betalade, men det var bra mycket lägre.
Hammarfall: [citat] Det finns handfat i tvättstugan intill, och kan dra in vatten i rummet. Ja det är glest mellan och tömning kan göras mellan varje patientbesök men jag vill ju helst tömma så lite som möjligt. Jag vill väl göra läkarsysslor och inte tömma pottor. Kissproven är dock min största inkomstkälla i nuläget, vilket jag inte hade räknat med.
ulo3: Har ringt och pratat med ovan nämnda företag. Fick bäst kontakt med Junet så det blir dem som jag provar.
Zixten: [citat] Skall kanske säga att det är ju inte alla bilder som blir så bra.... Men oftast går det att avgöra vad det e för ett djur...
Intet: [citat] Rutat papper skall verkligen inte underskattas. Du får både vinklar och skala på köpet. Varje ruta kan vara en dm.
Akila2010: [citat] Det är lite mögel, men vi tog bort några fler plankor och det verkar vara precis vid skarven mellan nya delen och gammal del. Så väldigt lite.
fribygg: Har ingen erfarenhet, men tycker att det är en utmärkt ide att använda tujor till nått nyttigt för omväxlings skull.
Torpsteffe: Har en Mulltoa 15, med manuell ”spolning”. Något som vet hur mycket mull som skall fyllas på? Ska det vara över den roterande delen, upp till kant eller annat?
fribygg: [citat] Att lägga en värmekabel i avloppsröret riskerar att orsaka stopp. Är man oroligt lagd kan man tejpa en värmekabel utanpå rören,vilket inte behövs eftersom det inte står vatten i korrekt lagda avloppsrör.
H1a2r3d4y: Behöver måla om mitt fritidshus som delvis angripits av mögel och svamp. Hur får jag bäst bort mögel och svamp?
Bizmark: Tack! Fläckarna minskade efter slipning. Men lurigt att komma till i alla vrår
Genaugenau: [citat] Intressant exemepel! Du är nog långt mer praktisk och erfaren än mig så jag tror du även läst mer än jag lyckas göra själv. Ska kolla vidare och därmed också direkt mot polska leverantörer som redan har exponering mot Sverige.
Melisende: [citat] Just den ena av dessa är på en övergiven fastighet som grot igen, ingen som bott där på ett tag. Det rapporterades in för fyra-fem år sedan men vet inte om det spritt sig nämnvärt efter det. Är på båda sidor om huset vad jag kunde se. Dock skulle jag tro att ingen gjort något med växten på länge heller. Edit: övriga växter som gjort att fastigheten grot igen är annat,
BO50THO: Efter >30 år och div försök att rengöra trall på en uteplats kustnära med Såpa, högtryck och andra metoder med skralt resultat skruvade vi bort trallen och hyvlade 0,5 mm och det blev riktigt bra resultat. Jag använde AEG Handelhyvel som åxå är >30 år ;O) Trallskruven var Grabber Galvad 4,2X55 med krysspår. Ingen skruv har skruvat upp sig under åren och ingen har gått av! Inga
cpalm: [citat] Ja, min poäng är dock att man inte har några sådana problem...
Klas Funke: [citat] Reklamen lovar alldeles för mycket. Vi har en Biolet Mulltoa 55ai. Den behöver tömmas efter cirka 15’personnätte’ dvs en vecka med två personer Om det då har samlats det minsta urin i sidorännorna så måste man snabbt täppa till med ett finger när högerslangen lossas med åtföljande kladd på golvet. Principen att urinen torkar in i sidorännerna innebär att urinen med
MollyMoon: Hej, var lite otydlig Kollade upp med min kompis. Med hans gård menar jag stuga + tomt med gräsmatta. Det är en samfällighet, med detaljplan. Tack för input. Jättefint! 🥰👍