A
A-MariaS: [citat] Plåttak.. och skulle nog behöva bytas?
5 svar · 813 läst
·
N
neo11: Hur långt är det till venus? Jag kan väl gissa. Ungefär som jag kan göra på din fråga om du inte lägger in bilder.
1 svar · 784 läst
Z
z_bumbi: [citat] Fönster levereras så här på pall från fabrik och de brukar klara mycket under transporterna.
7 svar · 575 läst
pacman42
pacman42: [citat] Gör en ritning själv på papper eller i datorn, de har inte så höga krav. Senast jag byggde så ritade jag på papper, de vill ha alla mått, dvs väggtjocklek, takhöjd, nockhöjd osv osv i ritningarna. Har du glömt något berättar de vad som saknas. Hade det handlat om en komplementbostad så hade jag sagt: vänta till efter årsskiftet...
1 svar · 501 läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Det är ett antagande. Exakt hur det faktiskt är vet man inte innan man är där och river. Kanske den som byggde saknade några reglar i fullängd och använde kortare spillbitar där och tänkte det gör inget, de andra väggarna kan få bära av. Man vet aldrig. Så, helgardera med stämp i taket innan rivning av väggar.
16 svar · 1,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Då måste du ju ändå montera bort fläkten för att kunna koppla in den?
7 svar · 536 läst
LW90
LW90: Hej! Tips/råd/erfarenhet/perspektiv och synpunkter önskas. Tillrättavisningar undanbedes, behöver utgå från situationen som den är. Vet redan om vad som kunnat göras annorlunda. Kommer behöva ta ett beslut snart om hur vi ska göra med golv och grundförhållande. Det gäller fritidshus! Räddade och flyttade ett äldre trähus på 60 kvm med stående panel och trägolv i början på
0 svar · 402 läst
Ö
Östgötatorparen: Hej, Tack för det och stort tack för ett snabbt svar. Vi försöker hålla huset kring 10 grader under vintertid, eventuellt att vi är här vi några enstaka tillfällen någon natt för att titta till huset. /Adam
2 svar · 526 läst
·
F
Fdjae: Hej, nybörjare här! Får hjälp med att panela om ett uthus. Det ska sedan ”lock” på. Jag undrar om bräderna står för tätt för att det inte ska bli problem om de sväller vid fukt?
0 svar · 464 läst
·
Gimp
Gimp: Brukar köra Biltemas billigaste länspump på Makita 18V LXT batteri, det går att pressa ner tunna batteriklämmor så dom kommer åt polerna. Så har du ett 12-18v batteri till någon maskin så är det 199:- för pumpen, slang behöver du ha oavsett, eller hinkar.
32 svar · 2,2k läst
B
Bjelkan: Byter de nedersta panelbrädorna på fasaden på torpet inför ommålning och hitta detta under. Vad är det? Åtgärd? Ska ta bort vindpappen också och titta bakom imorgon. Timmerstommen verkar frisk och stenhård vad jag kan känna genom pappen. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 508 läst
·
O
olof kjell: Röd lampa lyser driftabrott. Jag har bytt filtret. Men efter att par timmar lyser den igen. Efter några timmar avstängning fungera den igen ett par timmar sedan upprepas proceduren. Är det någon som vet vad det beror på samt vad man skall göra
0 svar · 272 läst
yonna
yonna: Jag lackade trappan i mitt gamla 20-talshus. Kommer inte ihåg vilken lack men det var för 30 år sedan så redan då måste det ha funnits lämplig lack - utan någon extra halkdämpande tillsats. Jag kommer ihåg att jag fräschade upp gångstegen med ett antal års intervaller. Enkelt arbete då jag bara strök ett lager till. Hållbarheten räckte alltså bara 4/5/6? år. (Jag var petig med
6 svar · 842 läst
·
C
cpalm: [citat] Funderade på samma sak, gäller att se upp så att det inte blir en snubbeltråd bara... 😬
4 svar · 857 läst
·
R
Robert N: [citat] Nej, huset färdigställdes 1993 men var en byggsats från mitten av 70-talet. Vet inte vilka delar som de använde och valde att inte använda från orginalbyggsatsen.
2 svar · 629 läst
tgustafsson72
tgustafsson72: Jag behöver täta sommartorpet efter renovering av reglar/syll. Har gammal ytterpanel mot nya reglar/syll. Har tänkt lägga en liggande panel bräda och en avrinningsplåt längs läkten men är osäker hur jag tätar mot gipsvägg. Några tips? [bild] [bild]
0 svar · 479 läst
·
C
Chefred: [citat] Fixen torkar för snabbt om man inte primar, det rekommenderas i dem flesta fallen.
21 svar · 2,2k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Svårt att se på den bilden men som jag skriver till svar till alla som har problem med skadedjur. Ring det skadedjursbolaget som ditt försäkringsbolag redan har betalat för att hjälpa dig. Gratis! 😉
4 svar · 827 läst
·
F
fribygg: Jag tror att det är bättre att välja ett slätt rör plaströr.
1 svar · 490 läst
K
Kurtkarlviktortomas: [citat] Tack för goda tips.
2 svar · 458 läst
M
MontanaL: Ska bygga nytt bjälklag i en timmerstuga med måtten ca 4,5x8,8m. I samband med detta byts plintar. Det blir 32 plintar fördelade på 4 rader, varav två av dem under timmestommen och de två i mitten fästs i bjälklaget. Blir tätt med plintar iom lerjord. Behöver jag ha bärlina i mitten? Blir ju ca 120cm mellan varje plint. Bjälklaget byggs av 195x45 med 600 cc. Tacksam för hjälp.
0 svar · 429 läst
T
tergo: troligen https://www.bauhaus.se/kerampaket-till-blandare-gustavsberg-nordic-skandic-nd40-cen inte 100% säker men nästan annars fråga https://www.gustavsberg.com/se/supportforum-kundservice
1 svar · 565 läst
·
A
arkTecko: Får väl smyga in några bilder på vårt pågående fritidshusbygge. Efter att ladan färdigställdes för några år sedan har vi nu kommit till slutfasen av byggnad #2, kök och vardagsrum i glas, tegel och ramverkskonstruktion. Den här gången är den ritad av mig, men tillverkad av ett snickeri i limträ, och vi monterar själva. Så här långt är det bara egen arbetsinsats som gäller,
0 svar · 446 läst
·
M
Maxtr1n: Tack
7 svar · 502 läst
M
T
Trcgol2: [citat] Jag tror att den hette Toa-Moa eller något dyl. Finns sannolikt inte kvar på marknaden. Min far har en förkärlek för att köpa underliga och billiga fabrikat. Gäller att ha någonstans att vända sig om det strular.
4 svar · 899 läst
Kapsyl
Kapsyl: [citat] Lyckades äntligen att komma ihåg att kolla vad min toalett heter och vem som gör/har den. Den heter WC-Dubbletten och företaget heter BB Innovation & Co AB. https://www.dubbletten.nu/ Där står allt du behöver veta om den, jag är skitnöjd med min 😀 https://www.dubbletten.nu/tl_files/dubbletten/bilder_innehall/dubbletten.jpg
10 svar · 1,9k läst
·
M
MontanaL: Jag har en gammal, liten timmerstuga på ca 40 m2 (4,4x8,8m) som jag behöver göra om plintgrunden på. Den står idag på 15 plintar fördelade på 3 rader med 5 plintar. Marken består av matjord/lera och de nuvarande plintarna är gjorda av avloppsrör ca 80 cm, av betong, som är fyllda med betong och nedgrävda till hälften. Dessa har börjat luta. Troligtvis pga tjälen och markens
0 svar · 404 läst
S
syster_s: Vi har ett fritidshus som står på plintar, några plintar måste bytas ut samt syllen måste bytas. Någon som vet vilka företag som gör sånt jobb?
0 svar · 410 läst
M
Mats Jansson9: Jag tänker bygga om ovanvåningen , idag är det ett rum som är 8 meter långt, tanken var att dela av det på mitten samt ny utvändig trappa med en liten balkong och detta ska vara tonårsrum/gästrum min fråga , hur bygga väggen som delar rummet tanke på ljudisolering?
0 svar · 354 läst
D
Dalatorp: Lösull i golvet, vispade ihop paketen själv i en pallkrage och fördelade ut enligt en tabell jag hittade. Smaken är väl som baken. Valde icell lösull mest för att Bauhaus då hade hemleverans gratis per pall. I väggarna icell men skivor och i snedtaket lösull. Finns ju flera märken så bara undersöka vad som finns att få tillgå lätt.
7 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.