Fritidshus
Bästerortarn: Nu beror det ju i.o.f.s. på skicket o.s.v. men mitt enda tips är att inte göra några större grejer förrän du lärt känna huset. Jag hade massor av tankar på saker jag ville göra med mitt fritidshus redan innan tillträdet. Som tur är så har jag nästan inte gjort något av det för hade jag gjort det så hade jag ångrat mig så hårt. Jag hade satsat på VVS'n och köket först,
maah: Lägg upp bilder på problemet så kan du nog få några bra tips.
krös: [citat] Exakt, tidigare har stugan ”vinterstälts”, hela systemet har tömts på vatten för att förhindra frysskador då tidigare ägare inte varit där vintertid. Tack för råd👍
JohanL73: [citat] Jag har inte läst igenom all fjorton sidor, så förslagen nedan kanske redan är nämnda? Låna studiematerial till jägarexamen och sätt dig in i vad jakt är och vilka regler och förhållningssätt som gäller. Kanske skaffa jägarexamen själv? Även om du är vegetarian/vegan. Bara vetskapen om vilka vilt som får skjutas och när samt vilken jaktform som bedrivs på sagda vilt
Greger_08: [citat] I dag har vi en cinderella förbrännings toalett . Om man ska gå på det spåret skulle jag rekommendera en purolett istället finns på byggmax. Den är mer robust då den inte har avancerad elektronik i sig som kan strula.. Själv brukar jag knata upp till utedasset som bygges när bioloon åke ut om det inte regnar för mycket ute.. Har urinseparering så det är ganska fräscht..
Tom Olsson1: Hej, Har köpt en stuga som är byggt 1922. Jag ville riva upp en vägg för att få ett större vardagsrum och byta golv så det blir enhetligt. Sagt och gjort så började jag riva upp väggen och golven. I ena rummet är det gamla bastanta trägolv där det är isolerat med spån under. Bör jag ta bort all spån och lägga en ny isolering? Eller kan man ha kvar den gamla och bara lägga ny
Rolls82: Ska eventuellt borra brunn och dra in permanent vatten i stugan. Idag har vi endast sommarvatten. När grävare ändå är på plats funderar jag på om det även är läge att fixa till entren. Hur vet jag dock inte riktigt. Höjdskillnaden är kanske lite svår att se på bilden. Först är det dock en trapp ner till några stenplattor, och sen en trapp upp igen till inglasningen. Hade varit
Björne T: [citat] Köp en Solarventi som håller huset fuktfritt och något uppvärmt.
Demmpa: Sökte på nätet efter "AB Skoglund & Olson Gefle" och fick bl.a. följande träff, https://auctionet.com/sv/2282609-gjutjarnsspis-a-b-skoglund-olson-gefle-nr-372-1900-tal Enligt den så ska den stå på ett stativ med kombinerad asklåda och varmvattenberedare.
Demmpa: Ser ut som barr, smågrenar mm, alltså delar av en myrstack.
Phlomis: [citat] Tack för ditt svar, det låter smidigt. ☺️ (Det inträffade lite grejor så jag var tvungen att ta upp golvet i det här lilla rummet innan installationen av sorptionsavfuktaren, vilket var huvudanledningen till min fråga, så det ordnade sig på så sätt. Ska nu ska jag ”bara” få rätt på att fixa till nytt golv etc där… 😵💫)
hempularen: [citat] Mitt förra svar var till Ingrid, såg inte denna fråga. Men svaret är väl rätt liknande. Om de här byggnaderna inte skyddas idag, så är det inte självklart att det går att köra dem via jfb i huvudcentralen. Om kablarna som matar dem är 4 ledare med gemensam jord och neutralledare så kan man inte ha en jordflesbrytare i matande ände.Då måste jfbn sättas i den matade
Håbbe01: [citat] Ligger det enbart en platonmatta runt grunden? Grunden är väl i trä också eller kallmur? Så man får anta att fuktig luft tränger in överallt. En traditionell torpargrund fanns det en eldstad som användes året om och murstocken började i grunden och värmde upp den som höll fuktigheten borta. I denna grund har man fukt utifrån och stillaståede luft pga fyllning och avsaknad
Vagnmakeriet: [citat] [citat] [citat] [citat] Tack för ditt svar, det var värdefullt.
KMS85: Har en isolerad Jabo fjällstuga på plintgrund, ganska påkostad med bra inredning byggd 2010. I gott skick ingen röta eller mögel. Funderar på att bygga ut stugan och förlänga den bakåt för att få ungefär dubbla boarean. Men samtidigt så funderar jag kring livslängden på en sådan stuga och om det kanske inte är en bättre ide att bygga allt helt nytt? Är det bara 10 års
Magnus E K: [citat] Det är förbjudet att återanvända (eller nyanvända) kreosotimpregnerade stolpar för sådana ändamål.
Fredrik504: [citat] Tusen tack för svar! Jag har nämligen grävt ut min grund för hand, gjort under huset... Plastat (kanske inte blivit helt tätt men bättre än inget...?) Men märkte att där var nån vattenpöl PÅ plasten, kanske var det som samlats, eller från rörmokaren som var där och stökade. Nästa steg blir väl att dränera runt huset då detta nog är igensatt sen länge.. All lycka till
LisaThörn: Väggen är nymålad. Det stänker upp smuts på väggen. Vad beror det på. Är det att gräset inte växt upp eller är det stenarna längst ner vid väggen. Alla tips som går att få tar jag gärna emot. Hur jag ska göra. Eller vad ev. skulle kunna göra. Är en kant för hela tomten är i en sluttning.
Byggahus0123: Jo hade tänkt något sånt. Men vad för typ av stolpar kan passa som lätt kan plockas bort?
LouiceH: Hej! Tack för alla svar. Jag har ingen bild från när vi målat, jag glömde det, men jag ska ta en ny när jag är där och fixar nästa gång och även prova era knep. Ha en fortsatt fin dag alla och tack att ni tagit er tid. Hälsningar Louice
a.skoog: Vi fick en kondensskada på väggen i fritidshuset och rev ned väggskivan för att se att det inte gått in bakom. Skivan är någon form av gammal (1972) spånskiva 12mm som ligger omlott (halv-i-halv) så att en skiva är spikad i nästa. Hur ska vi göra för att ersätta denna på bästa sätt? Är det ens värt att försöka skarva eller ska vi riva ned resten av väggen också? Vi tänker
snuffe82: Någon som vet eller tolkar det som jag gör att om man lägger till en sådan här, så förstärker jag båtstödet med 1600kg, då båten skall vila på kölrullarna, eller klarar stålkonstruktioner bara 800kg? Syfta då detta tillägg:
Stugmannen: Ja börja där. Det går ju snabbt at ta reda på om den luktar. Ta även loss ett par bitar som du kan lukta på en bit från huset.