K
Kristina J: [citat] Ah, tack, så kan det vara. Den var ju inte alltför dyr heller!
7 svar · 3,9k läst
·
F
fribygg: [citat] Masoniten gjorde nog nytta, sätt tillbaka den eller häfta en 'Örnpapp' på väggen innan du sätter innerpanel
3 svar · 1,7k läst
·
A
AG A: [citat] Det kommer ju, teoretiskt sett iallafall, att fungera på samma sätt som idag. Betongen värms upp av värmerören. Betongen värmer sedan luften i rummet. Efter ombyggnation värmer betongen 20cm luft. Den luften värmer trägolvet. Trägolvet värmer luften i resten av rummet. Men, jag sa teoretiskt. För att i praktiken "kan" det bli väldigt, väldigt långsamt och ineffektivt.
5 svar · 1,9k läst
A
AbRhesus: Hej Ska flytta Cinderellan till en annan kåk men betonggolv där jag tänker borra ett 50mm hål för tilluft. Hur har det gått för er men något mindre tilluft ensom installationen skriver?
3 svar · 11,0k läst
Karl-Ove Qvarfordt
Karl-Ove Qvarfordt: Träet krymper ju även radiellt därav dessa sprickor och vridning. Sprickorna blir gärna på den sida som har närmast till kärnan. Det har dock liten betydelse för tryckhållfastheten.
25 svar · 5,2k läst
·
T
t94_sos: Plank ska vara tätt helst hela vägen ned mot mark också. En "offerbräda" längst ned är inte så dumt så man kan byta vid behov. Höjd och ev längd måste beräknas för att ljudet inte ska gå över eller vid sidan av avskärmningen. Skärmverkan beror på avståndet mellan bullerkällan och skärmen samt avståndet till mottagarpunkten. Höjdskillnad mellan sändare och mottagare
9 svar · 4,2k läst
Norrtull
Norrtull: Öppnade vår snart 200åriga mullbänk när ett kök byggdes om, golvet var dåligt och det berodde på tidigare vattenläcka. Men mullbänken är torr torrare torrast trots att det va mitt under en veckas regnande. Tror som Oldboy skriver att det äldre hus som står kvar är byggda på plaster där det inte är stor markfukt. Eller bildas vattensamling, vi beslöt att dränera på baksidan,
13 svar · 7,3k läst
Kashew
Kashew: Jag vet inte vad du har för förutsättningar men att bygga ett själv borde inte vara helt omöjligt. bilder från lektema.se [bild] [bild]
2 svar · 2,0k läst
·
E
Edlunn: Bättre med en lång slang,
1 svar · 1,4k läst
L
landan81: [citat] Känner igen det där med att det ska bli jord magiskt, det så vi tömmer ur tanken är inte jord :D. Men vi har en latrinkompost på tomten där det får ligga till sig innan man blandar det med trädgårdskomposten.
7 svar · 2,6k läst
Manganbangan
Manganbangan: Då har du ett tufft jobb framför dig. Möss är fantastiska klättrare och kan klättra i stort sett hur högt som helst så länge det finns bra fäste. Det finns dock något de inte kan klättra på, plåt plast eller plåtband runt plintarna kanske? Källardelen kanske kan få en board av plåt den med?
3 svar · 2,5k läst
LoweW
LoweW: Jag primade innan och hantverkaren som flytspacklade mitt badrum var noga med att det skulle göras innan golvvärmen lades.
1 svar · 1,5k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Problemet är att de kommer att vara diametralt i det här hygienrummet. Jag vill inte ha ett vattenlås på slangen utanför huset pga att det då kommer att frysa sönder.
2 svar · 1,8k läst
L
L.I: [citat] Tack. Japp, det blåser luft från röret. Skulle lagt mer pengar och köpt en Cindarella.
5 svar · 3,4k läst
C
caen0000: Hej. Markisvärlden är en jungle. Vilka märke ska man satsa på gällenda en stor eller 2 mindre terrasmarkis med helkasset. 7x3,5m-ish och funkis trähus. Stobag, pergolux, markilux, hestra? Erfarenheter med markisföretag kring Göteborg? Mvh Hilde
0 svar · 1,6k läst
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Glöm allt jag sa om hästmyror Du kan ringa direkt till ditt skadedjursbolag som samarbetar med försäkringsbolaget. Helt gratis att få konsultation och besök
4 svar · 2,1k läst
·
V
Voyager: [citat] jobb är jag inte rädd för :) säger jag nu i början som vanligt. men viktigast är att man gör rätt och det är säkert.
29 svar · 3,7k läst
·
Pandeon
Pandeon: Vi har ett fritidshus byggt 1978 med källare i en fjällsluttning. Av något oklar anledning finns en fördjupning i bottenplattan ca 2 x 1 m och 1 m djup. Också den är gjuten i betong med golv ovanpå (spånskiva på reglar). Vi har i fjol höst noterad vatten i denna fördjupning ca 1 dm djupt vilket vi antar beror på att denna fördjupning ligger under husdräneringen. Nu är det torrt,
0 svar · 983 läst
K
KMNelhas: Bra tips att kolla tjockleken först. I ett rum i mitt projekthus hittade jag ett betonggolv (under ett uppreglat trägolv) i form av en kaka av oarmerad 15 cm tjock "krigsbetong". Dvs. stenigt och jäkligt. Jag tog dit en betonghåltagare som kapade upp golvet med golvsåg i rutor som gick att bära ut. Dammfritt effektivt men kostade ju lite (jag betalade för utbärning och bortforsling också
3 svar · 1,6k läst
A
Aunty: [citat] gör inget alls. är det inget problem varför ska du då åtgärda. dessutom har du går det inte göra via ventiler i grunden
3 svar · 1,8k läst
·
C
calvin82: Såhär ser bjälklagsritningen ut nu: [bild] När jag tittar på ritningarna till enkelstugan är det bara enkel 220 som bärlina (även i mitten). Där är dessutom plintavståndet något längre. Funderar på att snåla ändå.. eller är det dumt?
5 svar · 4,8k läst
·
K
Knattecrossfarsan: Om vattentemperaturen är mer än 50°C dör legionellabakterien efter några timmar, är temperaturen över 70°C så dör bakterien på mindre än 1 minut. [bild]
3 svar · 1,3k läst
H
Husetmittisverige: okej, tack något mer material som går att använda som någon provat?
2 svar · 922 läst
B
Byggspiken: Har en stuga vi renoverat från golvspån till tak, men grunden är konstigt gjord och vi får inte det tätt. Det blir kalldrag efter reglar som sen sprider sig, vid -25C var nedre delen av vissa väggreglar -10C. Vart vi byggt ut har vi ställt väggen på golv reglarna som det ska vara och det är inget drag, men här har man fortsatt med väggen ner i golvet. Sen har man gjort en liggande
0 svar · 1,3k läst
·
R
Roxy6april: Ska ta upp nytt hål och sätta in nytt fönster och behöver hjälp, utförlig - ritning, med hur regla upp då jag blir tvungen att kapa två vertikala reglar med cc 60.
0 svar · 957 läst
RoTe
RoTe: Är väl bara att träslöjda lite? Tänk en fyrkantig låda med ett runt hål, sen snidar du sidorna efter väggen.
8 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Gör de? Har du något material om att detta händer?
1 svar · 1,0k läst
D
Dunderklumpen65: [citat] Kan ta en bättre bild på takfoten där luftspalt är.
37 svar · 5,7k läst
·
simpa81
simpa81: [citat] Tack för svaret! Jag har varit under och krupit en del, tycker inte att jag sett något grönt.
11 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.