R
Anonymiserad 618974: [citat] Det ska ge en skyddande yta om det görs rätt, ett lager av förkolnat trä. Men brukar bli ojämnt på det jag sett av hemmafixare. Kanske har dom varit slarviga bara, eller så är det svårt.
3 svar · 2,2k läst
·
H
Håbbe01: Gumminippel https://www.bauhaus.se/gumminippel-purus-overgangstatning-50-32mm?_gl=1*1skbonk*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwk8e1BhALEiwAc8MHiJPXVPf6-qY5JAC_sBZMkil4IUkcxnkCEW1kG3JMJHIUmlL5q4F8tBoCjf0QAvD_BwE Rör https://www.bauhaus.se/ht-avloppsror-med-muff-o50x2000mm?queryID=951b4f2f744388cade848637eba36d68&objectID=469355&indexName=nordic_production_sv_products Plus montagelim typ PL400 Borde väl
7 svar · 1,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ja, så bygger man ofta.
14 svar · 1,0k läst
·
S
Sara Karlsson 123: Någon som vet vad detta kan vara? Upptäcktes häromdagen vid en renovering i en villa i Stockholm. Huset är från 1940 i relativt bra skick i övrigt.
8 svar · 11,2k läst
·
K
Knikå: [citat] Tack🙂
5 svar · 1,4k läst
·
K
M
Mattock: Hej, ny på forumet. Undrar om någon har erfarenhet av JM stugor som bland annat säljs av Byggmax och Polhus? De verkar kunna skräddarsy och anpassa sina byggsatser enligt önskemål. Jag och frun har fastnat för stugan Anders: https://www.byggmax.se/stuga-anders-64-m2-jm-stugor-fritid-p68740090 men det är svårt att hitta bilder/videos som inte är gjorda i designprogram av hur den är
0 svar · 1,1k läst
A
asakar: [citat] Tack så mycket!🙏
6 svar · 1,0k läst
·
N
Norktork: Tack! Dock märkte vi att isoleringen blivit väldigt fuktig i källaren. Måste krypt upp från golv etc mär den legat för tätt. Har inte haft fuktproblem i källaren tidigare. Så isoleringen får kasseras. [bild]
2 svar · 683 läst
·
P
pettur: [citat] Min tanke var detsamma. Huset är inte hermetiskt tillslutet - är det fuktigt ute kommer det också bli fuktigt inne. Att huset blir fuktigt märks också på luftkvalitet och doft inomhus. Så vitt jag förstått solventilatorer/luftsolfångare är det också en del i hur de arbetar. LFS beskriver det som indirekt fuktstyrning - när solen lyser är det ofta torrare samtidigt som den
5 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Första frågan är ju hur det ska vara. Har du avloppstillståndet som beskriver hur anläggningen ska fungera? Om inte kontakta kommunen och begär ut det så kan du läsa svart på vit hur det ska vara kopplat. Är det felkopplat så att BDT-avloppet (det du kallar gråvattnet) inte ska gå till den slutna tanken från huvudstugan utan egentligen ska till tvåkammarbrunnen så får du väl
4 svar · 699 läst
S
skyshaper: [citat] Den är popnitad, borrade bort den gamla och nitade fast en ny idag. Köpte en standardmagnet från Clas Ohlson som funkar utmärkt.
11 svar · 7,8k läst
C
cpalm: Det finns överhuvudtaget väldigt många elradiatorer på marknaden idag som inte har några utstickande delar. Däremot verkar det vara standard att reglagen alltid sitter på höger sida
4 svar · 1,1k läst
·
G
Gabbe1: Jag ser inget fel i att många vill ha minst lika bekväm tillvaro på sin fritid som i sitt ordinarie boende. Även om fritidshuset ligger naturnära så föredrar jag personligen att leva bekvämt när det gäller bostadsstandard.
19 svar · 8,8k läst
S
Anonymiserad 618974: [citat] Aha, vad dum jag är. Det är klart! :) Tack för förtydligandet.
10 svar · 1,1k läst
M
Maria.l: [citat] Tack! Det ska jag testa!
2 svar · 1,8k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Töm 1 kopp vatten, för att skölja urinslangen, efter varje toabesök. Läste det i bruksanvisningen att det skulle hjälpa mot ev. avlagringar och har gjort det de senaste > 10 åren.
3 svar · 2,3k läst
X
xxargs: Hade staten/miljömyndigheter haft möjlighet att tvinga dessa att gå på toalett så hade de gjort det. Somliga på miljömyndigheterna är tom. bekymrade över att kossor och hästar mfl. pinkar medans de är ute på grönbete och helst gärna sett att de samlas upp om det var tekniskt möjligt. - tex. djurhållning idag har numera en massa regler för gödselhantering med tex, täckta
13 svar · 8,4k läst
J
Jorgli: [citat] Perfekt, gjorde det samma. Tack för input.
3 svar · 1,8k läst
D
datja: [citat] Sen menar jag hålband när jag skriver spännband. Sorry.
32 svar · 7,3k läst
·
returen
returen: [citat] jo det är precis så som de gör---alltid
10 svar · 1,1k läst
·
M
MOLU: Hej, Jag ska lägga nytt golv i köket i vårt fritidshus. Under finns en ouppvärmd källare (går ner till +5 som kallast på vintern). Har tagit bort gammalt trägolv och ersatt gammal isolering (kutterspån) med glasull. Ska lägga spånskiva och sen vinylgolv. Jag har inte tänkt lägga någon ångspärr/plast. Tänker jag fel? Ska jag ha en ångspärr? mvh, Morgan
0 svar · 663 läst
X
xxargs: Ingen av bilderna visar på någon 3-kammarbrunn - finns det en? är det fördelningsbrunnen mot infiltreringen efter 3-kammaren som bilden visar eller är det bara gråvatten/BDT-vatten som den behandlar ??? Idag behöver man en nytt avloppstillsstånd från kommunen när man gör större förändringar i sitt avloppsbehandling, dock får man göra underhåll - dvs. byta ut brunn, trasiga
1 svar · 1,0k läst
·
berntaka
berntaka: Hej ! Är ägare till en Sunwind eldorado förbränningstoalett. I servicemanual ingår byte av katalytkulor, någon som vet hur jag gör det ? Tackar på förhand Bernt Karlsson
0 svar · 494 läst
J
Jonken711: [citat] Skulle vara intressant att veta hur mycket man skall såga bort på tex 45x145, hur ska man tänka? Ta bort 35mm på var sida eller?
12 svar · 21,5k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Kan man nominera forumets mest svårförståeliga inlägg någonstans? :)
1 svar · 1,2k läst
·
H
Henrik Hed: [citat] Ok tack. Jag bor precis vid sjön så jag är livrädd för saltvatteninträngning så det låter lite riskabelt men tack ändå för tipset!
6 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Till att börja med bör du noga kontrollera mattan kring golvbrunnen, i vinkeln mot väggarna och andra ställen där det kan vara utdragen så att det inte finns några mycket små sprickor. Det kan läcka vatten genom sådana. Det är vanligt att de börjar uppstå efter ungefär 20 år (beräknad teknisk livslängd). Då är det inte längre så meningsfullt att fräscha upp. På samma sätt
1 svar · 1,3k läst
F
fribygg: Fönstren har ju ett akut underhållsbehov, dörren kan du ta ett annat år om det är så.
3 svar · 1,8k läst
·
D
David__11: [citat] Det är en liten utomhus veranda. Så det finns inga väggar, bara tak
5 svar · 1,1k läst
·
I
ilcretzzo: "Den svarta lådan" ser ut att vara en tryckströmbrytare (den startar pumpen när trycket sjunker under en förinställd nivå och kopplar av pumpen när trycket når en (annan) förinställd nivå) . Om man måste knacka på den för att pumpen ska starta är tryckströmbrytaren förmodligen trasig och behöver bytas ut.
1 svar · 674 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.