Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: stockholm

Bygglov för Septitank?

Hej!!

Har tröttnat på förbränings toa.

Och funderat på att gräva ner en septitank medans jag fixar infarten till tomten och har grävaren där.

Men då underar jag är det bara att gräva ner eller måste jag söka bygg lov osv?

Tips!!

Mvh, Patric
    /Patris

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Nja, just bygglov ska inte behövas, men du är nog tvungen att ansöka om att få göra dessa förändringar i avloppet hos miljökontoret.

3.    länk #3

förändringar i avloppet.. Men det finns ju inget avlopp idag förutom 2kamar brun..som bara disk samt dusch vatten hamnar i.

Detta blir ju ett eget system som är slutet.. Typ som om jag skulle ställa en tank i källaren och skita i..

Nån mera som vet?

Men tack ska ringa miljökontoret på måndag.
    /Patris

4.    länk #4
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Jag vet. Du MÅSTE lämna in en ansökan om förändrat avlopp om du sätter in en sluten tank.

5.    länk #5
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

varför trött på förbräningstoa? nyfiken. om jag ska avråda från just detta.
    beskriv vad som som är minus med det

6.    länk #6
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

I min kommun är det bygglov på sluten tank...har du inte alla papper klara kan du inte göra en slamtömning.....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Inloggad
    Ja, det måste du då du nu bygger om din avloppsanläggning även för toalett.
    Sedan är man även vaksam på att det förekommit att man gjort håll i botten på tanken för att minimera tömningarna.

8.    länk #8

varför trött på förbräningstoa? nyfiken. om jag ska avråda från just detta.
    beskriv vad som som är minus med det
    Ja, nu vet jag inte om den toan jag har är en biligare modell. Men jag tycker inte att det funkar något bra. Sen är jag nog bara lat och ogillar bajs osv..

Du kan få köpa den om jag bara får sätta in min septitank haha..
    /Patris

9.    länk #9

Okej, tack för hjälpen alla.. Som sakt på måndag ringer jag kommunen.. hoppas bara inte att detta kommer ta veckor. Då jag har grävarn står hemma + att vintern kommer ju om ett tag. =)
    /Patris

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västra götaland

tar ca 6 veckor

11.    länk #11

Tack föra alla svar och tips! Har alla papper och allt klart från min sida nu. Så nu är det bara att vänta på svar från kommunen, men på dom lät det inte som något problem Skönt att få en vatten toa.
    /Patris

12.    länk #12
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M
    Inloggad
    Bra Du låter oss veta hur det går, det finns säkert andra som är intresserade. När det gäller tillstånd, anvisning var på tomten sakerna skall placeras och besiktning, så är det Miljökontoret som ansvarar för detta. Kommunerna är restriktiva för tillstånd av sluten tank, då där inte är mycket mening med att transportera bort avfallet med bil. Finns ingen annan möjlighet än en sluten tank, så är det minst 6000 liters som gäller. Annars är det vanligase en 3 kammarbrunn med infiltrationsbädd.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

13.    länk #13

Placeringen o storleken får man avgöra själv ,sedan ska kommunen godkänna eller förkasta ansökan.
    Kommunen har inte rätt att ändra i ansökan
    Vad gäller 3kammare så e det ytterst sällan det används idag ,idag e det typgodkända slamavskiljare i hop med efterföljande rening beroende på markens beskaffenhet .Infiltration e väldigt bra men inte så många ställen som det går att lägga på , då får man ta till markbädd med fosforfälla om toa e påkopplat

14.    länk #14
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M
    Inloggad
    Placeringen o storleken får man avgöra själv ,sedan ska kommunen godkänna eller förkasta ansökan.
    Kommunen har inte rätt att ändra i ansökan
    Vad gäller 3kammare så e det ytterst sällan det används idag ,idag e det typgodkända slamavskiljare i hop med efterföljande rening beroende på markens beskaffenhet .Infiltration e väldigt bra men inte så många ställen som det går att lägga på , då får man ta till markbädd med fosforfälla om toa e påkopplat
    Tycker Du inte det är bättre att råda folk till att ta kontakt med sitt miljökontor, eller kanske kolla vad deras hemsida säger, innan de springer iväg och handlar saker de kanske inte får använda. Hur skulle det se ut, om var och en fick anlägga sin infiltrationsbädd var de ville! Det hade väl blivit i närheten av grannens brunn då? Jag har nyligen grävt upp min 6 kbm tank, då vi fått kommunalt VA, ( ett tidigare krav från länsstyret) Tanken såldes omg till en person i grannkommunen, och där var kravet också 6 kbm tank, anledningen till detta är att man inte vill ha för många tömningar, med en stor tankbil, som skall köra avfallet långa vägar. Det går inte att tömma toan i 200 liters fat, och köra iväg detta själv. I vår kommun har några lantbrukare tömt brunnar och tankar till folk, för små pengar, men det har blivit polissak av det, så numera får det ske den lagliga vägen.
    Till Patris vill jag säga, att du har nog miljökontrollanten ute i veckan, tar inte så lång tid.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

15.    länk #15

Saturnus
    Om du läste allt jag skrev så hadde det varit bra
    Kommunen är en beslutande instans som inte säger var du får o inte får i början
    fastighetsägaren får sända in en ansökan om att anlägga enskilt avlopp sedan är det upp till kommunens miljöinspektörer att antingen godkänna eller ge avslag .Det lättaste är att fastighets ägaren tar kontakt med en entreprenör o dom gemensamt ser ut bästa platsen o sänder in ansökan
    Det e ju bra att kolla med kommunen hur höga utsläppskrav dom har för det aktuella området .All inrättande av avloppsanläggningar är tillståndpliktig ,det enda som får göras UTAN tillstånd är att byta ut en sluten tank .Kommunen kan bara sätta upp krav på utsäppen Dom får alldrig säga vad du ska använda för teknik för komma dit, dom kan även förbjuda utsläpp i vissa områden o då e det endast sluten tank som gäller

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01