18 885 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Bygglov för Septitank?
Sida 1 av 2
Hej!!
Har tröttnat på förbränings toa.
Och funderat på att gräva ner en septitank medans jag fixar infarten till tomten och har grävaren där. d^_^b
Men då underar jag är det bara att gräva ner eller måste jag söka bygg lov osv?
Tips!!
Mvh, Patric
Har tröttnat på förbränings toa.
Och funderat på att gräva ner en septitank medans jag fixar infarten till tomten och har grävaren där. d^_^b
Men då underar jag är det bara att gräva ner eller måste jag söka bygg lov osv?
Tips!!
Mvh, Patric
förändringar i avloppet.. Men det finns ju inget avlopp idag förutom 2kamar brun..som bara disk samt dusch vatten hamnar i.
Detta blir ju ett eget system som är slutet.. Typ som om jag skulle ställa en tank i källaren och skita i..
Nån mera som vet?
Men tack ska ringa miljökontoret på måndag.
Detta blir ju ett eget system som är slutet.. Typ som om jag skulle ställa en tank i källaren och skita i..
Nån mera som vet?
Men tack ska ringa miljökontoret på måndag.
I min kommun är det bygglov på sluten tank...har du inte alla papper klara kan du inte göra en slamtömning.....
Ja, nu vet jag inte om den toan jag har är en biligare modell. Men jag tycker inte att det funkar något bra. Sen är jag nog bara lat och ogillar bajs osv..SBH skrev:
Du kan få köpa den om jag bara får sätta in min septitank
Bra Du låter oss veta hur det går, det finns säkert andra som är intresserade. När det gäller tillstånd, anvisning var på tomten sakerna skall placeras och besiktning, så är det Miljökontoret som ansvarar för detta. Kommunerna är restriktiva för tillstånd av sluten tank, då där inte är mycket mening med att transportera bort avfallet med bil. Finns ingen annan möjlighet än en sluten tank, så är det minst 6000 liters som gäller. Annars är det vanligase en 3 kammarbrunn med infiltrationsbädd.
Placeringen o storleken får man avgöra själv ,sedan ska kommunen godkänna eller förkasta ansökan.
Kommunen har inte rätt att ändra i ansökan
Vad gäller 3kammare så e det ytterst sällan det används idag ,idag e det typgodkända slamavskiljare i hop med efterföljande rening beroende på markens beskaffenhet .Infiltration e väldigt bra men inte så många ställen som det går att lägga på , då får man ta till markbädd med fosforfälla om toa e påkopplat
Vad gäller 3kammare så e det ytterst sällan det används idag ,idag e det typgodkända slamavskiljare i hop med efterföljande rening beroende på markens beskaffenhet .Infiltration e väldigt bra men inte så många ställen som det går att lägga på , då får man ta till markbädd med fosforfälla om toa e påkopplat
Tycker Du inte det är bättre att råda folk till att ta kontakt med sitt miljökontor, eller kanske kolla vad deras hemsida säger, innan de springer iväg och handlar saker de kanske inte får använda. Hur skulle det se ut, om var och en fick anlägga sin infiltrationsbädd var de ville! Det hade väl blivit i närheten av grannens brunn då? Jag har nyligen grävt upp min 6 kbm tank, då vi fått kommunalt VA, ( ett tidigare krav från länsstyret) Tanken såldes omg till en person i grannkommunen, och där var kravet också 6 kbm tank, anledningen till detta är att man inte vill ha för många tömningar, med en stor tankbil, som skall köra avfallet långa vägar. Det går inte att tömma toan i 200 liters fat, och köra iväg detta själv. I vår kommun har några lantbrukare tömt brunnar och tankar till folk, för små pengar, men det har blivit polissak av det, så numera får det ske den lagliga vägen.larsson r skrev:Placeringen o storleken får man avgöra själv ,sedan ska kommunen godkänna eller förkasta ansökan.
Till Patris vill jag säga, att du har nog miljökontrollanten ute i veckan, tar inte så lång tid.
Saturnus
Om du läste allt jag skrev så hadde det varit bra
Kommunen är en beslutande instans som inte säger var du får o inte får i början
fastighetsägaren får sända in en ansökan om att anlägga enskilt avlopp sedan är det upp till kommunens miljöinspektörer att antingen godkänna eller ge avslag .Det lättaste är att fastighets ägaren tar kontakt med en entreprenör o dom gemensamt ser ut bästa platsen o sänder in ansökan
Det e ju bra att kolla med kommunen hur höga utsläppskrav dom har för det aktuella området .All inrättande av avloppsanläggningar är tillståndpliktig ,det enda som får göras UTAN tillstånd är att byta ut en sluten tank .Kommunen kan bara sätta upp krav på utsäppen Dom får alldrig säga vad du ska använda för teknik för komma dit, dom kan även förbjuda utsläpp i vissa områden o då e det endast sluten tank som gäller
Om du läste allt jag skrev så hadde det varit bra
Kommunen är en beslutande instans som inte säger var du får o inte får i början
fastighetsägaren får sända in en ansökan om att anlägga enskilt avlopp sedan är det upp till kommunens miljöinspektörer att antingen godkänna eller ge avslag .Det lättaste är att fastighets ägaren tar kontakt med en entreprenör o dom gemensamt ser ut bästa platsen o sänder in ansökan
Det e ju bra att kolla med kommunen hur höga utsläppskrav dom har för det aktuella området .All inrättande av avloppsanläggningar är tillståndpliktig ,det enda som får göras UTAN tillstånd är att byta ut en sluten tank .Kommunen kan bara sätta upp krav på utsäppen Dom får alldrig säga vad du ska använda för teknik för komma dit, dom kan även förbjuda utsläpp i vissa områden o då e det endast sluten tank som gäller