Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: G

Räknar jag rätt?

Har planer på att byta panel på sommarstugan i vår. Det är en 70tals stuga på 55kvm.
    Vet inte så mycket om panelen idag förutom att den är dålig längst ner och luftspalt saknas.
    Jag har inte tänkt att tilläggsisolera då det är 120mm i väggarna idag och jag har en fin keddy insats.

Jag har räknat såhär:
    Panel 21x145mm 7,0lpm/kvm 86kr/kvm
    Lockläkt 7lpm/kvm 41kr/kvm
    Asfaltsboard 36kr/kvm

Totalt 163kr/kvm

Huset är ca 8x4m och 2,7m höjd på panel
    24x3=72kvm panel x 163 = 11736kr

Vad har jag missat förutom spik och färg?

Priserna kommer ifrån byggmax

2.    länk #2
    Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 34
    Län: Jönköpings län

Om stugan är från 70-talet borde det vara en vanlig regelvägg och då måste du ha spikläkt att fästa panelen i också i och med att det är lockläktpanel du ska ha. Dessutom får du ju då också luftning på köpet. Lite foder till fönster och dörrar ska du väl också ha även det inte blir några större mängder.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Å lite spill blir det väl.....

4.    länk #4
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Skulle nog lägga på ca 50% för att ha en chans att hamna inom budget.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: G

Skulle nog lägga på ca 50% för att ha en chans att hamna inom budget.
    50% ! Hur tänker du då?

6.    länk #6
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

50% ! Hur tänker du då?
    Tänker och tänker.... det handlar om erfarenhet...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01