Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Hjälp med isolering och plast.

Jag håller på att bygga om mitt kök och behöver lite hjälp.
    Ska tilläggsisolera 45mm.
    Den gamla isoleringen ser ut så här. (gammal isolering som kliar och sticks)
    Ska jag ta bort den och ersätta med ny glasull?
    Det finns ingen plast idag innanför boarden.
    Ska jag skita i den?
    Huset är byggt på slutet av 60-talet.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	008.jpg
Visningar:	24
Storlek:	68.7 KB
ID:	53926  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: värmland

Det är väll ingen ide att ta bort isolering så länge den är hel och utan möss lort. Men om detta är ditt hus, och du kommer ha värme på hela tiden så skall du nog lägga på plast eller fukt broms(Ganska ny typ av fukt spärr) , annars så kan du få problem med fukt senare.
    Men så sägs det att man skall lägga fuktspärren 1/3 in i väggen, så lägger du "Plasten" på där du har reglarna i dag, så kan du lägga 45mm isolering på utsidan detta igen. Så skall det nog bli bra ser du..
    Sök annars på fuktspärr här på forumet så hittar du nog fler svar..

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Jag hade nog inte plastat eftersom man inte gjort det när det byggdes. Eftersom väggarna inte haft plast innan så måste du se till att det verkligen är torrt om du ska slå på plast nu. Har du koll på hur väggen är uppbyggd från utsida till insida? Den nya isolering sticks också.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: värmland

Jag hade nog inte plastat eftersom man inte gjort det när det byggdes. Eftersom väggarna inte haft plast innan så måste du se till att det verkligen är torrt om du ska slå på plast nu. Har du koll på hur väggen är uppbyggd från utsida till insida? Den nya isolering sticks också.
    Att den nya sticks också kan jag intyga..
    Men en ångbroms kan väll inte vara helt fel att lägga i då eller "Huggan" ?

5.    länk #5
    wanegardhs avatar

Fjällpanel/vindpapp/regelstomme/isolering/6mm board.
    Nä glasullsisolering sticks inte.
    Inte på mig iallafall.
    Den gamla isoleringen är något annat.
    Den är mer "tät" och kompakt.

6.    länk #6
    titaniums avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Din gamla isolering är också glasull men glastrådarna var mycket tjockare (och stickigare) förr i tiden. Alltså var också isoleringsförmågan något sämre.
    Skall du ha huset helt uppvärmt under vintern och du skall öka på isoleringstjockleken kan du satsa på plast i väggen. Men det är oftast bättre att låta det vara som det är.

7.    länk #7
    wanegardhs avatar

Jo jag vet att det är glasull.
    Ja då är det som jag misstänkte, sämre isoleringsförmåga förr.
    Då tar jag bort den gamla och ersätter med 120mm ny islering.
    Jag bor där permanent.
    Men plasta eller ej är frågan.
    Huset har ju stått där i snart 50 år utan plast i väggarna.
    Då ska jag kanske låta det fortsätta vara så.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: bodö

ska du tilläggsisolera plasta. inte annars är mina 5 öre. såg ju väldigt fint ut. hur ser det ut bakanför isolationen?

9.    länk #9
    wanegardhs avatar

ska du tilläggsisolera plasta. inte annars är mina 5 öre. såg ju väldigt fint ut. hur ser det ut bakanför isolationen?
    Vad menar du?

10.    länk #10
    Dsl
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västra götaland

Jag hade plastat och lagt på 45mm innanför det. Det är så jag tänker göra i mitt 60-tals hus på vissa stället.

11.    länk #11
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Om du har tot 120mm såhade jag inte plastat...men det är jag det
    Bor du permanent så är det väl iof ok m plast, risken är dock att du puttar in fukten på ngt annat ställe i den gamla konstrultionen som inte tål det. Är tex takisoleringen plastad?
    /k

12.    länk #12
    wanegardhs avatar

Om du har tot 120mm såhade jag inte plastat...men det är jag det
    Bor du permanent så är det väl iof ok m plast, risken är dock att du puttar in fukten på ngt annat ställe i den gamla konstrultionen som inte tål det. Är tex takisoleringen plastad?
    /k
    Ingen aning.
    Tänker inte bryta upp taket för att kolla.

13.    länk #13
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Ingen aning.
    Tänker inte bryta upp taket för att kolla.
    Skälet jag frågade är för att om du plastar och ventilationen inte är tillräcklig så måste ju fukten ut ngn annanstans, och belastar därmed andra ickeplastade ställen, och man kan få mögel där i värsta fall...

/k

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Aug 2006
    Ålder: 48
    Län: Västra Götaland

Skall du tilläggsisolera hela huset eller bara köket? Hur många kWh drar huset idag?

I princip tycker jag du skall låta bli att ändra. Huset fungerar ju. Ett av de bästa sätten att undvika fukt och mögel är att ha höga värmeförluster. Förr i tiden, innan 80-talet, byggde man så. Fram till 40-50-talen hade man källare med vedpanna och så var murstocken varm hela tiden och drev ut fukten.

Sedan kom energiprishöjningarna på 70-talet och med dem kWh-paniken och tilläggsisolerandet och så fick man fukt och mögel som ett brev på posten. om du bara lägger 45mm på insidan sparar det inte så mycket. Fönster, tak och ventilation gör mer. Däremot sänker du tempen inne i väggen och du riskerar kondensutfällning. Detta löses med att plasta hela insidan av huset som klaskarlsson säger. Ett digert jobb.

120mm i väggarna är absolut ingen värmekatastrof. Kolla över resten av huset först. Dvs byt till 3-glasfönster, ta ner panelen och se till att vindskyddet är tätt, släng ut den gamla kombipannan etc.

/Anders

15.    länk #15
    wanegardhs avatar

Har bestämt mig nu.
    Jag plastar inte.
    Så har det ju varit i snart 50år.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01