Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Skåne

Renovering av kök - behöver era råd angående VVS/Avlopp

Hej,

Vi håller just nu på att renovera/byta köket i vårt sommarhus från 1960.

Varmvattenberedaren står i ena köksskåpet idag. När vi nu byter köket så ska vi bl a ha vasken på ett annat ställe.

Hur hade ni gjort med vatten och avlopp?
    • Alternativ 1 är att behålla avloppet där det är och dra rör i sockeln till det nya stället där vasken ska stå och också behålla varmvattenberedaren på samma ställe där den står idag och på så vis enbart dra nya vattenledningar för kall och varmvatten till nya vasken.
    • Alternativ 2 är att dra ner avloppet rakt ner från där nya vasken ska vara och "proppa igen" det gamla (vi har krypgrund) och även flytta varmvattenberedaren så att den står i nya diskbänksskåpet. Flyttar vi varmvattenberedaren så blir det att vi får dra nya vattenledningar till badrummet.
    Idag har vi mjuka plastledningar för vattenledningarna. Hade ni kört vidare på samma eller hade ni bytt till kopparrör?

Stugan har inte mycket isolering och tanken är att nya vasken ska stå mot yttervägg framför fönster. Om du ställer dig framför där nya vasken är tänkt att vara så har du befintliga vasken direkt till vänster om dig idag. Det är med andra ord inte långt som vasken ska flyttas.

Mitt mål: förnya köket så smidigt som möjligt utan att göra "dum-lösningar"

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

intressant frågeställning men svårt att föreställa sig.
    Du kan inte skissa upp de 2 förslagen och visa ?

3.    länk #3

Visst! Men hur får jag upp en bild här?

Om jag ska försöka beskriva det lite mer så... om man står i vardagsrummet och tittar mot köket så kan man säga att köket går in i ett "gatt" i ena hörnan av rummet (typ ett rum med fyra väggar där "väggen som saknas" är mot vardagsrummet.

Står man då där i "öppningen" så har man ett fönster rakt fram, köksbänken med vask är till vänster, kanske 50 cm från "fönsterväggen". Tanken är som sagt att det ska bli ett U-kök och då flytta vasken till att vara rakt fram framför fönstret. Så man kan säga att vi flyttar vasken kanske 1 meter åt höger. Alltså inte jättelångt men det gör stor skillnad för planlösningen.

Med tanke på att det är så kortväg som vi ska flytta det så är jag mer inne på att kanske dra avloppet i socklen under skåpen bort till där det är idag. Men, är det en "dum-lösning"? Kommer det att orsaka problem längre fram?

4.    länk #4
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Visst! Men hur får jag upp en bild här?

Om jag ska försöka beskriva det lite mer så... om man står i vardagsrummet och tittar mot köket så kan man säga att köket går in i ett "gatt" i ena hörnan av rummet (typ ett rum med fyra väggar där "väggen som saknas" är mot vardagsrummet.

Står man då där i "öppningen" så har man ett fönster rakt fram, köksbänken med vask är till vänster, kanske 50 cm från "fönsterväggen". Tanken är som sagt att det ska bli ett U-kök och då flytta vasken till att vara rakt fram framför fönstret. Så man kan säga att vi flyttar vasken kanske 1 meter åt höger. Alltså inte jättelångt men det gör stor skillnad för planlösningen.

Med tanke på att det är så kortväg som vi ska flytta det så är jag mer inne på att kanske dra avloppet i socklen under skåpen bort till där det är idag. Men, är det en "dum-lösning"? Kommer det att orsaka problem längre fram?
    Ska det bara flyttas 1 meter blir det väl klart enklast att bara förlänga de rören som redan finns.

5.    länk #5

Ja så tänkte jag med spontant. Men det blir inte för lite fall då? Om man leder det nere i sockeln som är 16 cm med böjar för att runda hörnet och sedan böj för att ansluta till befintligt avlopp?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: värmland

• Alternativ 1 är att behålla avloppet där det är och dra rör i sockeln till det nya stället där vasken ska stå och också behålla varmvattenberedaren på samma ställe där den står idag och på så vis enbart dra nya vattenledningar för kall och varmvatten till nya vasken.
    • Alternativ 2 är att dra ner avloppet rakt ner från där nya vasken ska vara och "proppa igen" det gamla (vi har krypgrund) och även flytta varmvattenberedaren så att den står i nya diskbänksskåpet. Flyttar vi varmvattenberedaren så blir det att vi får dra nya vattenledningar till badrummet.
    Idag har vi mjuka plastledningar för vattenledningarna. Hade ni kört vidare på samma eller hade ni bytt till kopparrör?
    Du säger att det är ett sommarhus, så jag räknar inte med att du kommer ha det uppvärmd på vintern. Då ville jag (om du inte har stora problem med att komma dig ned i krypgrunden) låtit tanken stå där den står, flyttat avloppet så det går rakt ned igenom golvet (proppat det gamla med cement eller något som möss inte tar sig in igenom) och tagit kröken under golvet då du får bättre fall på avloppet.
    Om dom gamla plastslangarna har funkat för dig tills nu, och inte frusit sönder så hade jag kört med det vidare. Kopparrör måste du tömma om dom inte skall frysa sönder, och byta då kan vara en utmaning, med fall så du får tömd dom riktigt, om dom skall dras under sockeln och vidare.
    Klart koppar rören kan ju också dras ned i krypgrunden med fall så dom kan tas isär där nede, och låta det lilla vattnet bara rinna ur.

7.    länk #7

Nej det stämmer att vi antagligen inte kommer att h a huset uppvärmt. Bra tankar. Tack

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01