Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    mickeaross avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm, (bygger på Gotland)

Intressant att vara sin egen byggherre

(Det här vet ni nog alla redan).

Jag menar inte att det är pappersdjungeln som är intressant (även om den också är intressant, eller övermäktig, på sitt sätt), nu menar jag det här med att införskaffa material. Det går diskussioner om olika byggmaterialhandlare här på forumen. Det här noterade jag igår:

Det föll sig så att jag var tvungen att köpa impat 195 x 45 på två olika ställen i helgen. Det mesta köpte jag hos den lokalt stora bygghandeln och sen fick jag komplettera lite på ett annat (sk billigt) byggvaruställe. När jag sågat upp grejerna märkte jag stora skillnader.

Det fanns inget "grönt" i (och nästan inget utanpå heller) den ene handlarens virke. Det andra var ordentligt grönt en bra bit in i plankan. Det ogröna virket hade vuxit 10 årsringar på de 45 millimetrarna och det andra (välimpregnerade) hade vuxit 19 ringar på 45 millimetrarna. Det blev visst lite omvänd kausalitet där

Och mest häpnadsväckande av allt: det välimpregnerade långsammare växande och supertunga virket var 5 kronor BILLIGARE per meter.

Hela notan (virke, armeringsjärn, Leca-block) blev aningen billigare på det "dyrare" stället.

Det går en del myter där ute. Vissa stämmer. Andra stämmer inte.

/Micke
    Varför är spikar så artiga - måste de buga hela tiden?
    Byggblogg

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Jag förstår inte riktigt vad budskapet i ditt inlägg är (att man ska kolla pris och kvalitet innan man handlar, kanske) men sin egen byggherre är man alltid. Man kan per definition inte vara någon annans byggherre.
    https://lagen.nu/2010:900#K1P4S5

3.    länk #3
    mickeaross avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm, (bygger på Gotland)

Bara ett brutalt uppvaknande.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0574.jpg
Visningar:	10
Storlek:	66.8 KB
ID:	53065  

Varför är spikar så artiga - måste de buga hela tiden?
    Byggblogg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01