Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholm

Ångspärr

Hej

Jag ska i samband med fönsterbyte bygga på 45 mm isolering + spånskiva på en vägg som är 2 meter lång. Väggen består nu av (sett inifrån)
    - masonit
    - ngn form av folie, förmodligen ångspärr
    - 70 mm isolering
    - vindtät papp
    - fjällpanel

Jag vet att ångspärren ska sitta närmast spånskivan men har läst någonstans här på forumet att ångspärren kan sitta även en bit in i väggen. Frågan är hur långt in? Jag vill helst undvika att ta bort masoniten för att komma åt den gamla ångspärren.

Hälsningar

Olov

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

Det är lugnt. 45 mm går bra att ha ångspärren på. Så görs i moderna väggar.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Man brukar säga max en fjärdedel av isoleringen på varma sidan av plasten. 45mm är OK på moderna väggar, som har sådär 250mm isolering. Om du har 70+45 kommer plasten väldigt långt in i isoleringen.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

det bästa är nog ändå att ta bort den gamla ångspärren och sedan sätta en ny som du vet är tät. tror iaf de inte är bra att sätta en ny folie på masoniten för då blir den tät från 2 håll.
    håller med andersmc om max en fjärdedel på nya tjocka väggar, men tror dock ändå värmen räcker ut till plasten i din kombination 70+45.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Inloggad
    Grundfråga: Är det ett fritidshus du värmer på vintern?

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholm

Det är ett fritidshus som används då och då på vintern. Vi kanske är där ngn gång i månaden vintertid. Rummet är bar uppvärmt när vi är där - ingen grundvärme på under andra tider.

7.    länk #7
    Inloggad
    Det är ett fritidshus som används då och då på vintern. Vi kanske är där ngn gång i månaden vintertid. Rummet är bar uppvärmt när vi är där - ingen grundvärme på under andra tider.
    Då ska du inte ha någon ångspärr över huvud taget.

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Då ska du inte ha någon ångspärr över huvud taget.
    Instämmer.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

9.    länk #9
    Lockes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Ni som menar att man inte skall ha ångspärr i det här fallet - hur tänker ni? Utveckla gärna lite.
    Totalrenovering och ombyggnad av ett problemhus byggt 1961.
    http://videblick.wordpress.com/

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: värmland

Då kommer jag med en fråga också. Om man då inte använder stugan ALLS på vinterstid? Och ingen värme på utom på toaletten / duschen som det ju är ångspärr på.. Hur gör man med resten av stugan, ångspärr eller inte?

11.    länk #11
    Inloggad
    Ni som menar att man inte skall ha ångspärr i det här fallet - hur tänker ni? Utveckla gärna lite.
    Sök på ångspärr/diffspärr så kommer du hitta många trådar om detta, finns mycket skrivet om det. Tror att du även hittar det bland de byggrekommendationer som finns.
    Är även rekommendationen som gäller äldre hus att inte sätta in ångspärr i vissa delar som renoveras, såvida man inte har för avsikt att försöka täta hela huset så småningom vilket kan vara svårt.
    Kortfattat är risken att du kan få kallare/minusgrader inomhus vintertid än utomhus när solen värmer och och då riskerar ångspärren få motsatt effekt med kondensbildning.
    Senast redigerad av AndersS 2011-08-09 05:52

12.    länk #12
    Inloggad
    Då kommer jag med en fråga också. Om man då inte använder stugan ALLS på vinterstid? Och ingen värme på utom på toaletten / duschen som det ju är ångspärr på.. Hur gör man med resten av stugan, ångspärr eller inte?
    Ingen ångspärr.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: värmland

Tackar för SUPER snabbt svar Anders..

14.    länk #14
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Det är faktiskt som tidigare skribent föreslagit. Det står mycket om ångspär i tidigare trådar.
    Lär er söka typ (fritidshus AND ångspär AND xxx).

I badrummet har man visserligen ångspärr i golv och väggar, men inte i taket. Och oftast har en ventil i taket som ska ventilera bort den fuktiga luften ifall man nyttjar utrymmet.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

15.    länk #15
    Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 34
    Län: Jönköpings län

Man brukar säga max en fjärdedel av isoleringen på varma sidan av plasten. 45mm är OK på moderna väggar, som har sådär 250mm isolering. Om du har 70+45 kommer plasten väldigt långt in i isoleringen.

Faktum är att tillverkarna rekommenderar max 1/3 av den totala tjockleken http://www.isover.se/files/Isover_SE...lmant_2007.pdf men kör man på 1/4 så blir det ju inte sämre.

Ett alternativ som kan passa bra i fritidshus är en så kallad ångbroms, då blir det även förberett för permanent boende i framtiden http://www.isover.se/files/Isover_SE...Vario%20SE.pdf

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01