Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2011
    Ålder: 38
    Län: S

mått mellan fönster

Håller på att klurar på vad hur regeltjockleken mellan fönsterna och dörren skal vara på kortsidan.
    Det är 3st fönster i storlek 9x16 och en glasdörr i 9x21.
    Jag skulle kunna ha 90mm mellan varje fönsterna och dörren, medan sambon tycker att man kan ha 45mm.
    Vad tycker panelen. Det är ett fritidshus som skal byggas på 60km.
    Huset kommer att vara i 10x6m och vinkel på taket 33.69°

bifogar en bild
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	ritning.jpg
Visningar:	28
Storlek:	36.8 KB
ID:	51496  

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: stockholms

90 mellan fönster är bättre se till att vara nogrann för alla fel syns i fönstersättningen.
    Tänk på bröstningen också så att du får genomgående samma

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västernorrland

Beror på hur du vill att det ska se ut, fundera på hur breda foder ni tänkt ha, och om ni vill att båda fönsterna ska se ut som ett stort eller om du vill få plats med lite panel mellan.

På min friggebod har jag ca 90mm och har valt att varje fönster ska vara för sig, dvs det är lite panel mellan varje foder, det hade nog inte gått med 45mm, så här ser det ut på min frigga, mina fönster är 5x16 om jag inte minns fel:
    Senast redigerad av pjkw 2011-07-19 12:08

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: May 2011
    Ålder: 38
    Län: S

Det lutar som sagt vad åt att ha 90mm mellan varje fönster och dörr.
    Som jag fattar så tar ju takstols tyngden upp från långsidorna av huset.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kortsida.jpg
Visningar:	5
Storlek:	31.4 KB
ID:	51503  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01