Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Stockholm

sommarstuga

Har en sommarstuga som satt sig ordentligt.
    Den står på plintar går det att höja med en domkraft och lägga i mellan så att golvet blir rakt igen?
    Eller ställer man till med något?

2.    länk #2
    titaniums avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

I vårat sommarstugeområde är det några som justerar plintarna några cm varje år beroende på att deras hus står på lera.
    Men det är ju för det mesta en tillfällig lösning som dock kan funka bra om det inte är för mycket du skall höja. Det kan lätt bli instabilt om du bara lägger mellan klossar/lecablock el. dyl.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Feb 2009

Huset står på sprängsten och är byggt någon gång på -70 talet.
    skilnaden på golvet kan vara upp till 3cm /2-3m
    så det är ingen större höjning bara att få det rakt inne igen så att dörrar och fönster går att öppna utan problem

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Det rör sig långsamt när det sjunker. Om du lyfter mycket på en gång kan det bli sprickor och elände på huset. Är det mycket som skall lyftas bör du göra det i omgångar och låta det vila däremellan.

Erik

5.    länk #5
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

En av mina plintar har jag problem med, av 15 st plintar är det två st som har rört sig - en med <1cm totalt på 4 år och en som hamande snett och de lecablock som jag stöttar på istället rör sig med säsongen tyvärr.

Den rör sig ca 2-3 cm, en tapet har spruckit och dörren blir trögöppnad, i övrigt har jag itne sett några effekter.

Jag har en 20T domkraft som jag höjer huset med på våren - hoppas huset skall ha satt sig klart snart dock så jag slipper göra detta varje år

Jag brukar öppna de närmaste fönstren och dörren när jag justerar.

/K

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01