Nykomling
Medlem: Jul 2011
Län: Västra Götaland
ventilera "valmat" pulpettak?
Vi har en tillbyggnad på vårt stora fritidshus från 1800talet. Den har ett tak som kan beskrivas som en oppånervänd sopskyffel, dvs lutning på tre sidor, och den fjärde är ansluten till stora husets vägg. I denna utbyggnad finns ett våtrum och det är ofta ett evigt duschande. Jag förutsätter att man måste ha en ångspärr. Det har vi. Men frågan är om det är rimligt med gullfiber i taket när det är ett hus som används fr a sommarhalvåret? Och jag skulle undrar hur man ventilerar en luftspalt mot yttertaket när det inte går att sätta in klassiska ventiler i gavelspetsarna. Det finns ju inga såna! Finns det nån variant man kan dra upp genom pappen och hur snyggt är det? Och hur funkar det vid tjockt snötäcke? Jag vet att det finns platta brevinkastliknande grejer man kan ha under tegeltak, men det här handlar om ett papptak. Vem vet nåt om detta?
Ja, det är rimligt med isolering i taket, men yttertaket måste ventileras som du mycket riktigt skriver.
Om man gör en sådan tillbyggnad så måste man ventilera taket genom väggen som det ansluter mot så att den fuktiga luften kommer ut vid takfoten alt. takets ventilation på huvudbyggnaden.
Om man redan gjort fel så är det inte så lätt att åtgärda.
Hur ser anslutningen taket/väggen ut ?
Kan man öppna för att ventilera den vägen ?
Nykomling
Medlem: Jul 2011
Län: Västra Götaland
Kan inte hitta någon ventilering opp genom huset som har en präktig timmerstomme +panel, så det är lite övergrepp att hacka sig genom och få till något där. Vi får väl stå ut med nån sorts ventilator som sticker opp ur papptaket nära väggen. Frågan är bara vad?
Takformen du beskriver brukar benämnas "kuverttak". Är det belagt med papp eller bandtäckt stål löser du ventilationen bäst med en genomföring via en ventilhuv. En sådan beställer du "skräddarsydd" direkt från en plåtslagare.