Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2009
    Län: Stockhollm

Vedklyv

Jag behöver en vedklyv, följande hittade jag på nätet har någon erfarenhet utav den?
    http://www.vedklyv.se/?page=item_show&code_no=S10

/Alvaro

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Södermanland

Den där duger till att spänta stickor till tändved, men inte mycket mer. Morakniven och en klubba är bättre att spänta med. Glöm att klyva mer än något enstaka vedträ. Eldar du inte regelbundet med ved så räcker en klyvyxa och klyvkil gott och väl. Lite motion på köpet med.
    //Daniel

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Jämtland

Har provat en sådan där ett par gånger. Mitt råd är att köpa en klyvyxa istället, den är mycket effektivare!

4.    länk #4
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Jag har en sån där-
    Jag tycker den funkar utmärkt.
    Klyver både tall- och björkved med den (hela kubbar).
    Den ger ungefär lika mkt kraft som en mindre yxa.

Eloberoende och ger motion, men är mkt säkrare än en yxa. Är kanske ngt långsammare så man måste måtta in den inför varje klyvning, med yxa slänger man bara upp en kubbe och hugger till - fast då är det ju det där med olycksaspekten

Jag är iaf nöjd - hade jag haft vedeldning i ett permanentboende hade jag troligen velat haft elklyv dock - men för fritidshuset funkar denna finfint.

/K

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2003

Här är en video där den demonstreras:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/244703/

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01