Nykomling
Medlem: Jul 2010
Län: Stockholm
Bygga om oventilerad vind till loft
Jag håller på att renovera en stuga och har planer på att öppna upp en del av stugan mot den sk. oanvända kallvinden, dvs, jag tar bort innertaket i en tredjedel av stugan, gör ett loft på resterande två tredjedelar och får på så vis en öppen trevlig yta med ett loft på köpet. Dock har vinden varit helt oventilerad sen huset byggdes i början på 70-talet och det har aldrig varit några problem med fukt eller dylikt där uppe. Huset är ouppvärmt på vintern, och i princip tillförs ingen fukt inifrån, eftersom där inte finns någon dusch/toalett eller något annat. Min fråga är nu dock hur jag gör när jag nu öppnar upp och ska isolera hela vindskonstruktionen. Min första spontana tanke var att jag skulle göra "takfotsventilation" och luftspalt i varje takstolsfack och därefter sätta gavelventiler i området ovanför hanbjälken som fortfarande kommer vara "kallt". Dock har man ju läst mycket om hur en uteluftsventilerad vind kan få bekymmer och man blir fundersam på om det verkligen är det rätta?
En annan tanke jag fick då var att jag gör som jag tänkt med luftspalt men skippar takfotsventilationen men sätter in stängbara gavelventiler så kan åtminstone värmen på sommaren delvis ledas bort så de inte blir så himla varmt där uppe och så kan jag stänga ventilationen under resten av året när stugan inte används. Då borde det fungera på samma sätt som det gjort de senaste 40 åren, bara det att "vindsutrymmet" krympt till en bråkdel av vad det varit innan.
I övrigt består huskonstruktionen av träpaneler och mellan 10-14 cm isolering, inga ångspärrar eller något annat tjaffs som krånglar till det, så huset borde väl kunna "andas" vidare utan problem...