Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Norrbotten

Kyl/frys -kallställa

Hej Alla

Jag funderar lite på hur kyl/frys av nyare modeller (Nya kylmedlet) beters sig om man låter den stå utan ström över vintern.

Klarar den av det eller fryser den sönder ?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Kan ju bara svara för mitt fall men IKEAs kylfrys från -09 överlevde avslagen i kallställd stuga förra vintern i Dalsland ialla fall utan problem (Ser att du bor Norrbotten, kan ju vara värre ...) Var ialla fall flera minus inne när man kom dit o tittade till ibland. Kaffebryggaren behövde tinas upp däremot vid något tillfälle innan den gick igång
    Senast redigerad av dosken 2010-09-06 15:20

3.    länk #3

Tack för det svaret. Jag är ganska övertygad om att det borde gå att "förvara" kyl/frys kallt, med dörren lätt på glänt. Men jag är som jag skrev , lite orolig för att det modernare kylmediat inte ska tåla att stå i minus 30 grader i en eller ett par veckor.

Vi är ju inte upp till stugan speciellt ofta under vinterhalvåret.
    Först vid påsk börjar det röra på sig där.

4.    länk #4
    Inloggad
    Nej minus 30 låter lite vanskligt kanske. Men du behöver ju inte sätta på frysen när du kommer dit i alla fall...
    Och är det minus 30 inne tror jag inte ens dörren behöver stå på glänt ...
    Senast redigerad av dosken 2010-09-07 08:21

5.    länk #5
    GzOs avatar
    GzO
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 31
    Län: Västra Finlands län
    Blogginlägg: 3

Det går alldeles utmärkt att "förvara" dem kalla.
    .
    Volvo [ _ ], Villa [ X ], Vovve [ _ ]

6.    länk #6

Tackar för svaren.

Det är ju trots allt mer en fråga om "förvaring" av kyl/frys under vinterhalvåret.
    Man åker ju inte direkt dit och drar igång den.

7.    länk #7
    Inloggad
    Nej det ska man nog vara försiktig med. Det hände att vi drog igång frys etc i vintras men vi väntade tills det var några plus inomhus först, även TV o sånt... Inga bestående men på något vad jag märkt iaf. Tror inte man bör försöka använda frysen som värmeskåp om man har minus 30 inne
    Senast redigerad av dosken 2010-09-07 10:26

8.    länk #8

Njaej, det verkar mest märkligt.

Vi drar inte ens igång värmen på vintern.
    Det tar för lång tid att värma upp för att det ska vara någon mening.
    Dessutom är inte stugan 100% vinterisolerad.
    Så den värme som finns är mer för att "förlänga säsongen" med ett par månader på vår och höst.

Sen måste man ju motvilligt erkänna att det endast är 2:a sommaren vi har denna stuga, och en rätt så omfattande renovering har genomförts. pga vattenskada.

9.    länk #9
    Inloggad
    Hehe en aning märkligt, undrar om det går teoretiskt ?

Beklagar vattenskadan, oftast inga roliga grejer....

Hade det varit -30 minus när vi kom dit över helgen så hade vi nog inte heller försökt värma huset, då hade vi nog övernattat i bastun...men vi har viss isolering o bra kamin och kanske max minus 8 inne som lägst i vintras. Efter några timmar hade man normal rumstemp och då kan det vara bekvämt med ett kylskåp igång.
    Senast redigerad av dosken 2010-09-07 10:50

10.    länk #10

Nu har jag i alla fall fått en hel del tips och trix.

Överväger dock fortfarande att försöka få tag på en äldre kyl/frys med det äldre kylmedlet .
    Mest för att vara på "den säkra sidan".
    Men dom där äldre kylskåparna börjar ju vara lite svåra att få tag på.

Alltså kylskåpar före -97

11.    länk #11

Hejsan igen.

Jag skrev en fråga till en känd vitvarutillverkare.

Fick följande till svar:

"En kyl/frys som är igång ska vanligtvis ej förvaras i
    temperaturer under 10 grader. Om skåpet är avstängt så
    kan det stå kallt bara det hinner få rumstemperatur innan
    det startas upp igen."

Så, det löser ju de allra flesta problemen !

12.    länk #12
    Inloggad
    ok tack, då ska jag noga kolla att vi är uppe i +10 innan vi startar den nästa gång

13.    länk #13

Det låter som en god idé.

Själv valde jag den enkla vägen och köpte ett äldre skåp.
    Förhoppningsvis ska jag kunna dra igång det i kväll.

Då ska det nog hunnit stå till sig.

14.    länk #14
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 44
    Län: skåne Tomelilla

Det nya kyl mediet som används i många nya kyl och frysar heter R600 och är helt vanlig isobutan dvs tändar gas som har en smält temperatur på - 159,6 grader
    En annan vanlig gas är R134a som har en smält punkt på - 103,3 grader
    Så det ska till bra mycket lägre temperatur än - 30 för att gasen ska frysa.

En liten varning när det gäller äldre skåp.
    Många med Danfoss kompressorer har sk PTC start relä som det blir överslag i när dom ståt avstängda över vintern om man startar dom innan dom torkat ordentligt innan start.
    Så här ser dom reläna ut fast svarta http://www.butiksdator.se/meab/index.php?cPath=13_83
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

15.    länk #15

Göran W

Tack !

Det låter som om 30 kalla är lite löjligt.

Jag ber att få tacka för ditt svar och för bilderna.
    Nästa gång jag är dit ska jag kolla i skåpet och jämföra.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01