åldersbeständigplast/grus

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-08-17, 14:07
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: apr 2009
Län: Stockhollm
åldersbeständigplast/grus

Hej,

vi har en plintgrund tyvärr så satte f. ägarna plankor runt huset. De fyller en viss funktion och vill hellre inte ta bort dem. Besiktningsmannen sade att vi kunde lägga åldersbeständigplast under huset eftersom det var faktiskt lite fuktigt ca. 16% gränsen är 17 %. Hursomhelst så har jag två frågor:

- hur sätts åldersbeständigplast, skall man lägga sand först?
- kan grus motverka fukt under huset åtminstone tillfälligt?

tacksam för alla svar

2010-08-20, 00:09
Citera |  #2

titaniums avatar
Senior medlem

Medlem: dec 2004
En plintgrund är menad som en öppen grundläggning. Om man sätter igen den med plankor så måste man trots det ha ventilation för att få bort fukten. Fukten kan komma både från marken och huset. Att lägga på plast kan minska fukthalten.
Grus hjälper ingeting alls.
Du behöver inte lägga sand först. Se bara till att plasten inte går sönder mot vassa stenar el. dyl.

2010-08-20, 12:34
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: apr 2009
Län: Stockhollm
så med andra ord så hjälper inte kapillärbrytande grus...det låter bättre för jag skulle behöva 30 ton för ca. 62 kvm. Hursomhelst, så jag behöver inte lägga sand först...med risk för att visa min "ignorans" har inte varit fritidshusägare så länge..varför sade killen på Bauhouse att jag skulle lägga sand både under och ovanpå plasten?

Tack för svaret!

2010-08-21, 09:45
Citera |  #4

titaniums avatar
Senior medlem

Medlem: dec 2004
Det är bekvämt om man har plats och utrymme för att lägga sand både över och under men det är ett onödigt jobb. Lita inte på Bauhaus-personal i allmänhet. De vet alldeles för lite.
Det viktiga är bara att du inte har organiskt material över eller under plasten och att den ligger stilla. Lägg på några stenar och se till att skarvarna ligger ordentligt omlott.
Se även till att du har luftning genom ett par ventiler.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons