Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Vilken linoljefärg skall jag använda?

Jag har köpt ett torp från 1850 talet som jag tänkte börja rusta upp så tidstypiskt som möjligt.
    Har tittat lite på vilka leverantörer det finns av färg. Har hört bra om Gysinge och Ottosson, men att Kulturhantverkarnas färf är ojämn i kvalitéen. Men Engwall & Claesson skall ju börja tillverka deras färg.
    Är det någon på detta forum som kan rekommendera mig vilket fabrikat som är bäst?
    Tack på förhand

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2003

Vad är det du skall måla med linoljefärg? På 1850-talet fanns det nog inte mycket färg överhuvudtaget i eller på torp!

3.    länk #3

Jag skall måla med linoljefärg ändå

På väggar matt. På mren kring spisen samt mina möbler
    MVH

4.    länk #4
    Snurres avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

Allbäcks linoljefärg har jag använt mycket av. Lättarbetad och bra kvalité!

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Gör din egen!!
    Finns på nätet.

Bo

6.    länk #6

Tack

men så kul vill jag inte ha det. Är det ingen som testat ottossons och gysinges färger?

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Jo, vi har kört både och.
    Om du provar igen med ett annat inlägg i "byggnadsvårds" delen så går det nog bättre, där finns det ett hundratal personer som målar med linoljefärg.

Skillnaden är färgskalorna och namngivningen plus att Ottssons har torkmedel i sig och vill man ha det i Gysinges så får man tillsätta det själv (xerotin) och därmed kan man bestämma torkhastighet. Det finns även alternativ till xerotin som inte luktar så illa.

8.    länk #8

Tack så mycket för informationen

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: -

Om det är Gysinges matta du har tänkt använda, så tycker jag att det finns bättre och dessutom mer tidstypiska alternativ. Limfärg är både historiskt riktigt och vackert. Vill du absolut måla med linolja så finns emulsionsfärger som är matta, täcker bättre än "vanlig" linoljefärg och som dessutom är fria från otrevliga lösningsmedel (till skillnad från Gysinges). Wibo har en oljeslipfärg som jag har använt även till slutstrykning när jag önskat en matt yta. Täcker inte som emulsionsfärgerna, dock.

Gysinges färger är inga favoriter hos mig, jag använder dem bara som brytningsfärger. Det finns definitivt mer lättmålade färger som inte behöver spädas. Gysinges kan vara lite väl tjocka. Jag målar numera mest med Wibos färger, ibland Ottossons.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Hm, exakt vilka farliga lösningsmedel innehåller Gysinges linoljefärg ?

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: -

Hm, exakt vilka farliga lösningsmedel innehåller Gysinges linoljefärg ?
    Det framgick kanske inte tillräckligt tydligt, men det var Gysinges matta linoljefärg som jag avsåg och den innehåller definitivt lösningsmedel (om den inte har gjorts om radikalt det senaste året).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01