Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-08-05, 10:05
|
|
|
Nykomling
Medlem: aug 2010
Län: Stockholm
|
Vilken linoljefärg skall jag använda?
Jag har köpt ett torp från 1850 talet som jag tänkte börja rusta upp så tidstypiskt som möjligt.
Har tittat lite på vilka leverantörer det finns av färg. Har hört bra om Gysinge och Ottosson, men att Kulturhantverkarnas färf är ojämn i kvalitéen. Men Engwall & Claesson skall ju börja tillverka deras färg. Är det någon på detta forum som kan rekommendera mig vilket fabrikat som är bäst? Tack på förhand |
|
2010-08-09, 12:08
|
|
|
Forumgud
Medlem: jan 2005
|
Jo, vi har kört både och.
Om du provar igen med ett annat inlägg i "byggnadsvårds" delen så går det nog bättre, där finns det ett hundratal personer som målar med linoljefärg. Skillnaden är färgskalorna och namngivningen plus att Ottssons har torkmedel i sig och vill man ha det i Gysinges så får man tillsätta det själv (xerotin) och därmed kan man bestämma torkhastighet. Det finns även alternativ till xerotin som inte luktar så illa. |
|
2010-08-14, 14:40
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2007
Län: -
|
Om det är Gysinges matta du har tänkt använda, så tycker jag att det finns bättre och dessutom mer tidstypiska alternativ. Limfärg är både historiskt riktigt och vackert. Vill du absolut måla med linolja så finns emulsionsfärger som är matta, täcker bättre än "vanlig" linoljefärg och som dessutom är fria från otrevliga lösningsmedel (till skillnad från Gysinges). Wibo har en oljeslipfärg som jag har använt även till slutstrykning när jag önskat en matt yta. Täcker inte som emulsionsfärgerna, dock.
Gysinges färger är inga favoriter hos mig, jag använder dem bara som brytningsfärger. Det finns definitivt mer lättmålade färger som inte behöver spädas. Gysinges kan vara lite väl tjocka. Jag målar numera mest med Wibos färger, ibland Ottossons. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|