Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-03-12, 05:52
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: maj 2009
Län: västmanland
|
Putsa spisen...
Jag har en gammal vedspis i sommarstugen som jag skulle vilja göra om. Tanken är att den ska bli vitputsad (ni vet sådär som alla ser ut)... frågan är vad jag ska använda för material för att göra om den ?
http://iloapp.jimmyjepp.se/blog/hem?...1257830551.jpg
2010-03-12, 07:34
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2004
Län: Östergötland
|
Jag antar att det inte är själva spisen du vill putsa vit, för det har jag aldrig sett några (mer än de nyare som är av vit emaljerad plåt) utan själva omramningen.
Vad är det för underlag du vill putsa på? Om det är rent trä (alltså inte spån eller gips) eller murat så är det bara att putsa på. Jag rekommenderar Serpo 135 handputs. Den har mindra barlast vilket gör att man inte behöver putsa så tjocka lager för att det ska bli fint. Jag rekomenderar också att du lägger på putsen med en "Stålskånska" istället för att slänga på den, det är så mycket enklare för en nybörjare! Om du vill putsa där det sitter kakel så måste du ta bort dem först, där fäster inte putsen.
2010-03-13, 05:55
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: maj 2009
Län: västmanland
|
Nä det var inte själva spisen jag tänkte putsa utan det runt omkring. Det runt omkring är murat så då är det alltså bara köra på. Jag tror att jag måste bygga på lite innan jag göra slutfinishen, men det kanske duger med vanlig lättbetong till det? Serpo 135 låter bra och då antar jag att det också blir vitt när det torkar..
2010-05-06, 14:23
|
|
|
Junior medlem
Medlem: nov 2007
Län: Stockholm
|
Jag har nyligen knackat loss gammalt kakel och murat/putsat om runt min vedspis och använde då vanligt Puts- och Murbruk C. I vintras så eldade jag rätt hårt i vedspisen och har inte upptäckt några sprickor.
Två tips är att förvattna underlaget *ordentligt* och se till att ha en springa på 3-4 mm mellan själva spishällen och putsen. Jag murade dikt an och skar sedan försiktigt upp en springa med kapskiva för sten. Det blev kanon. Efter det har jag letat med ljus och lykta efter lämplig färg som tål både värme och lite smuts/sot. Först hade jag tänkt att använda silikatfärg men enligt färghandlaren så var det osäkert om den skulle fixa den höga temperatur som en vedspis kan bidra med. Det slutgiltiga valet föll på KC-färg från Maxit. Jag lyckades hitta en billig säck med Serpo 244 på Blocket. Edit: Om du har vägarna förbi Stockholm (Farsta) inom kort så kan jag tipsa om Blocketannonsen med KC-färg: http://www.blocket.se/stockholm/Bygg...=11&w=1&last=1. Senast redigerad av Magnus_78 2010-05-06 14:27. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|