Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Västerbotten

Värmelösning för vår/höst.

Hej!

Jag har ett fritidshus i Västerbotten. Det är ca 55 kvm samt hyfsat isolerat i väggar och tak. Under vintern är det kallställt men jag skulle vilja förlänga säsongen med ett par månader.
    I stugan finns en fin kamin som värmer bra samt med 3 konvektorelement 2000 w. I nuläget så eldar vi ordentligt samt gasar på med elementen när vi kommer dit.

Nu skulle jag vilja hitta någon hyfsad ekomomisk lösning så att det kan stå med lite underhållsvärme april/maj samt september/oktober.

MVH Björn

2.    länk #2
    ByggareNicks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Stockholm

Liten luftvärmepump. Ställ den lågt. De flesta har även timer så den kan du ju ställ in som du vill. Min gamla kunde jag ställa datum på. Min var dimensionerad för 150kvm i ett hus på 65kvm (brukar vara överdimensionerade för att klara de riktigt kalla dagarna). Det hela gick på 14000kr med installation. Det var då, nu är de billigare och du kan nog ta en mindre och göra jobbet själv om du känner för det.
    VI hade luftvärmepumpen som huvudsaklig värmekälla och sparade in kostnaderna på 1år.

3.    länk #3
    cheetah1
    Gäst
    Nu är det ju inte tillåtet att installera llvp:ar själv, inte ens såna med quickconnect. Inte för att nån bryr sig, men ändå...

4.    länk #4

Tack för tipsen!

HIttade den här på jula, var ju onekligen bra pris. Hittar dock ingen fakta kring garantier.
    Hur märkesfixerad ska man vara? Någon med erfarenheter kring denna?
    http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080

MVH Björn

5.    länk #5
    tio_Pepes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Luftsolfångare! Man kan bygga en själv eller köpa för några tusen.
    www.solenergiutveckling.se
    24volt.eu
    www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft
    www.legoelektronik.se/se/produkter/solvaerme_luft
    www.solarventi.se

Fast en sån här kan bara bli ett ekonomiskt bidrag. Du måste ha annan värme också.
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

6.    länk #6
    ByggareNicks avatar

Nu är det ju inte tillåtet att installera llvp:ar själv, inte ens såna med quickconnect. Inte för att nån bryr sig, men ändå...
    Som sagt. vem bryr sej?

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: västmanland

När jag köpte luftvärmepump så sökte jag satan på nätet finns tom nå luftvärmep. forum.

JUla hm kan tänkas den inte står pall om de blir -20-30

Läs på de tjänar man på i längden även om de inte ska gå jämt.

8.    länk #8
    Tottebyggers avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2008

Innan du köper en massa uppvärmning...
    Vad innebär hyfsad isolering?

Min svärmor hade hyfsad isolering, enligt henne, vilket visade sig vara ingen isolering.

45mm extra isolering samt ett lager gips behåller mycket värme!

Berätta lite mer om hur det ser ut!

9.    länk #9

Ska dit på tisdag, ska kolla hur det ser ut med isolering av väggar och tak. Tack för tipset!

Tanken med luftvärmepumpen är att den ska jobba från ca 0 grader som kallast. Något annat tips på bättre men prisvärd luftvärmepump?

10.    länk #10
    ByggareNicks avatar

http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2

Där har du lite bättre märken till inte så farliga priser.

11.    länk #11

Tack byggareNick för tipset!
    Isoleringen var 200 på taket samt 100 i väggarna.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: norrbotten

http://www.solarventi.se/. här har du en självgående lösning som bara kostar en gång
    Radikal och framfusig

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen