Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006
    Län: Stockholm

Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga Kändes säkrast så.
    Jo dom brukar säga det!

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006
    Län: Stockholm

... "båtrep" i mellan som räcke. /Christian
    Ouch! Hade jag haft det hade jag nog slagit mig några gånger redan. I en trång, relativt brant trapp vill man gärna ha något rejält att ta tag i, sedan kanske mormor vill kunna ta sig upp någon gång!?

3.    länk #33
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Så här blev starten. Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga Kändes säkrast så.

Sedan kommer det gå en brant trappa till höger. Under trappan kommer jag bygga ett skafferi

/Christian
    Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran.

4.    länk #34
    Chrissofswedens avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Ålder: 25
    Län: Dalarna

Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran.
    Ramen kommer byggas i gran, ja. Sedan kommer platån att kläs in med samma material som brädan bakom. Trappen blir i samma furu som bjälklaget är byggt av, furu.

Angående isoleringen så är den inte fuktskadad. Det svarta är vindpapp.

/Christian

5.    länk #35
    Chrissofswedens avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Ålder: 25
    Län: Dalarna

Det där inlägget har fått mig att tänka väldigt mycket mer på vilket material jag stoppar in i stugan! Även om det skrevs för ett bra tag sen så vill jag verkligen lyfta upp fram det igen! Snabbvuxen gran passar inte in..

/C

6.    länk #36
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Det där inlägget har fått mig att tänka väldigt mycket mer på vilket material jag stoppar in i stugan! Även om det skrevs för ett bra tag sen så vill jag verkligen lyfta upp fram det igen! Snabbvuxen gran passar inte in..

/C
    Jag är väl lite bortskämd med som är uppväxt med ett sågverk. Byggde kojor i kvistrent virke i princip men när man lägger ner sin tid, engagemang eller pengar genom att anlita en hantverkare så tycker jag personligen inte att man ska snåla på materialets kvalitet. Bättre då att bygga i lugnare tempo eller mindre. Keep up the good work.

7.    länk #37
    FLOHKs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Varför inte göra en platå och sedan en stege på väggen attt klättre upp på.. en sådan liten stuga och så får trappen ta så stor plats.. känns knasig...
    ----------------------------------------
    Det är dumt att uppfinna hjulet igen! // The truth is out there...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01