Ouch! Hade jag haft det hade jag nog slagit mig några gånger redan. I en trång, relativt brant trapp vill man gärna ha något rejält att ta tag i, sedan kanske mormor vill kunna ta sig upp någon gång!?
Så här blev starten. Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga Kändes säkrast så.
Sedan kommer det gå en brant trappa till höger. Under trappan kommer jag bygga ett skafferi
/Christian
Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran.
Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran.
Ramen kommer byggas i gran, ja. Sedan kommer platån att kläs in med samma material som brädan bakom. Trappen blir i samma furu som bjälklaget är byggt av, furu.
Angående isoleringen så är den inte fuktskadad. Det svarta är vindpapp.
Det där inlägget har fått mig att tänka väldigt mycket mer på vilket material jag stoppar in i stugan! Även om det skrevs för ett bra tag sen så vill jag verkligen lyfta upp fram det igen! Snabbvuxen gran passar inte in..
Det där inlägget har fått mig att tänka väldigt mycket mer på vilket material jag stoppar in i stugan! Även om det skrevs för ett bra tag sen så vill jag verkligen lyfta upp fram det igen! Snabbvuxen gran passar inte in..
/C
Jag är väl lite bortskämd med som är uppväxt med ett sågverk. Byggde kojor i kvistrent virke i princip men när man lägger ner sin tid, engagemang eller pengar genom att anlita en hantverkare så tycker jag personligen inte att man ska snåla på materialets kvalitet. Bättre då att bygga i lugnare tempo eller mindre. Keep up the good work.
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2009
Län: västmanland
Varför inte göra en platå och sedan en stege på väggen attt klättre upp på.. en sådan liten stuga och så får trappen ta så stor plats.. känns knasig...
----------------------------------------
Det är dumt att uppfinna hjulet igen! // The truth is out there...