Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Chrissofswedens avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Ålder: 25
    Län: Dalarna

Att se sidan på trappan framifrån är också en riktlinje jag tror man bör följa. Förutsatt att den ska permanentmonteras.

Tack för alla inspirerande svar!

/Christian

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005
    Län: Stockholm

Till slut fick jag till några bilder. Den är hyfsad att gå i. Med tanke på hur mycket plats den tar så är den väldigt bra att gå i.

Kommer inte riktigt överens med bildinläggandet så jag testar att länka till Pixbox istället http://www.pixbox.se/pic_show_id30541720.html

Det är den med trästegen som avses. Den andra är ett helt annat projekt.
    "Fixar, mucklar, donar".

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

Förresten, är det någon som prövat att "gå" i en sådan här trappa? Dom ser ju lite läskiga ut. Jag tycker det inte ser ut att vara några problem upp, men ner känns lite mindre bekvämt. Nerför känns den lika smidig som en stege..

Missar man ett steg så är det låååångt till nästa..

/Christian
    Vi har en sådan trappa som är byggd mot en vägg. Man får vara lite försiktig, jag har lyckat att ramla ner men det var för att jag var oförsiktig, det kändes i kroppen ett bra tag . Vi skall måla och sätta trapp "tejp" så att det inte blir så halt. Under har vi satt en byrå och så skall jag sätta snyggare lådor som förvaring under så att man utnyttjar hela ytan under. Den var billig och tar liten plats.

4.    länk #19
    Chrissofswedens avatar

Det verkar ju onekligen vara en populär trappa.. man kanske skulle våga sig på en sådan trots allt

Har dock ett ess kvar i ärmen. Håll koll på mitt projekt så får ni nog se detta med tiden!

Länk

/Christian

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006
    Län: Stockholm

Hörntrapp tar också lite plats.

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: norrbotten

har du hört talas om en uppfinning som kallas stege?
    Radikal och framfusig

7.    länk #22
    Chrissofswedens avatar

har du hört talas om en uppfinning som kallas stege?
    Det är okej om du slutar fälla meningslös sarkasm som ovan och nedan i mina trådar..

"bygg bastu"

Jag är säker på att ni norrbaggar har ett större ordförråd än så och kan motivera fördelarna med er åsikt.

/Christian

8.    länk #23

va roligt med respons. ok,ok du kan få lite vettig feedback. om det nu e så att loftet kommer att användas till sovplats och stugan inte e så stor så skulle jag motera en väggfast stege typ ribbstolsmodell. den tar lite plats och fyller sin funktion alldelens utmärkt och tar ingen yta från stugan annat än att det inte går att möblera framför den. men vill du ha lite special så kan du borra in stegpinnar i väggen som bildar en trappa.
    Radikal och framfusig

9.    länk #24

fördelarna med bastu. du kan duscha där, torka kläder, basta, värma vatten. sitta och ta en pilsner i goda vänners sällskap. min tanke med stuga (har själv) är att slippa undan från dagens teknologisamhälle och koppla av. så moderniteter vill jag då slippa i stugan men ändå ha det bekvämt men enkelt. så i detta fall fyller en bastu flera funktioner förutom själva bastubadandet.
    hoppas du e nöjd med svaret
    Radikal och framfusig

10.    länk #25
    Chrissofswedens avatar

va roligt med respons. ok,ok du kan få lite vettig feedback. om det nu e så att loftet kommer att användas till sovplats och stugan inte e så stor så skulle jag motera en väggfast stege typ ribbstolsmodell. den tar lite plats och fyller sin funktion alldelens utmärkt och tar ingen yta från stugan annat än att det inte går att möblera framför den. men vill du ha lite special så kan du borra in stegpinnar i väggen som bildar en trappa.
    Jag menade inte att låta grinig, men dina första svar var inte mycket till hjälp. Däremot i dessa svar så öppnade du min fantasi för att göra trappan brantare än jag tänkt. Dock kommer det inte bli en ribbstolsliknande då det känns farligt för framtida barn.

Vad gäller bastun så citatsvarar jag på det i den andra tråden

/Christian

11.    länk #26

christian. framtida barn? då har jag ett boktips till dig. Trygghetsnarkomanernas land. efter du läst den så sätter du garanterat in en stege. eller bara gör urgröpningar i väggen. kolla in den om du gillar att läsa
    Radikal och framfusig

12.    länk #27
    Chrissofswedens avatar

christian. framtida barn? då har jag ett boktips till dig. Trygghetsnarkomanernas land. efter du läst den så sätter du garanterat in en stege. eller bara gör urgröpningar i väggen. kolla in den om du gillar att läsa
    Inte mina barn.. jag tänker vänta ett bra tag

/Christian

13.    länk #28
    Chrissofswedens avatar

Så här blev starten. Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga Kändes säkrast så.

Sedan kommer det gå en brant trappa till höger. Under trappan kommer jag bygga ett skafferi

/Christian
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	201007081107.jpg
Visningar:	30
Storlek:	35.5 KB
ID:	40840  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	201007081106.jpg
Visningar:	42
Storlek:	41.9 KB
ID:	40841  

14.    länk #29
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: hallands

Jag hade inte valt att sätta in trappa med metallräcke, det kommer inte att se snyggt ut inne i en timmerstuga, vi har också uppfört en timmerstuga fast den ligger på en gjuten grund med gjutna väggar. Vi byggde våran trappa från neder våningen själva i trä. Kommer också att göra en upp till sovloft, men det är inget som ligger i tiden eftersom vi har sovrummen på nedre plan.

15.    länk #30
    Chrissofswedens avatar

Jag hade inte valt att sätta in trappa med metallräcke, det kommer inte att se snyggt ut inne i en timmerstuga, vi har också uppfört en timmerstuga fast den ligger på en gjuten grund med gjutna väggar. Vi byggde våran trappa från neder våningen själva i trä. Kommer också att göra en upp till sovloft, men det är inget som ligger i tiden eftersom vi har sovrummen på nedre plan.
    Jag kommer inte ha något metallräcke?

Tanken är att det ska sitta ett gäng med 90x90 eller 70x70 med "båtrep" i mellan som räcke.

/Christian

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01