Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    urk
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Stockholm

Åsikt om höga altandörrar fritidshus - passar det?

Har ett fritidshus från 50-talet. 50 kvm, fjällpanel, ser ut som en ganska ordinär sportstuga.
    Jag ska nu montera in en pardörr/altandörr i sovrummet till förmån för det fönster som sitter där idag så att man enkelt kan kliva ut på bakgården.
    Hittade en beggad pardörr i fint skick på Blocket och slog till fortare än kvickt. Så fort att jag inte tänkte på att den var ganska hög. Jag hade mest stirrat mig blind på bredden som var viktig för att passa in mellan reglarna när jag plockade bort fönstret.

Karmyttermåtten är 12x24 (112x234) och takhöjden i stugan är c:a 240 cm. Taklivshöjden på ytterväggen är väl runt 270 cm.
    Man inser snabbt att det blir ganska komprimerat, även om det naturligtvis går.

Så min fråga till er på forumet är om det kommer att se väldigt konstigt ut? Har svårt att föreställa mig själv hur det kommer att bli.
    Övriga fönster är ju så att säga normalhöjd. Väggen är i och för sig en vägg mot bakgården och det är inte så att man kommer att gå förbi den varje gång, men ändå.

Funderar om det är bättre att försöka köpa på sig någon dörr med måtten 12x21 istället...?

Några åsikter eller tankar?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Ålder: 30
    Län: Skåne

Nja jag tycker inte att det spelar så stor roll, visst den är ju lite hög i förhållande till taket men det bör inte spel någon roll.

3.    länk #3
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Hej urk,
    som du själv misstänker/antyder kommer det att se ohemult ut.

Är den aktuella väggen vänd mot skogen, och ingen kan se eländet,
    gör det kanske inte något.

Kan du inte rita upp fasaden, med höjd och bredd, fönster och dörrar i skala,
    så du får en uppfattning om hur det kommer att arta sig?

Det är du som skall se eländet sen. Varje dag. Tänk på det innan du gör något dumt!

//KoW

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01