Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2007
Län: Stockholm
Åsikt om höga altandörrar fritidshus - passar det?
Har ett fritidshus från 50-talet. 50 kvm, fjällpanel, ser ut som en ganska ordinär sportstuga.
Jag ska nu montera in en pardörr/altandörr i sovrummet till förmån för det fönster som sitter där idag så att man enkelt kan kliva ut på bakgården.
Hittade en beggad pardörr i fint skick på Blocket och slog till fortare än kvickt. Så fort att jag inte tänkte på att den var ganska hög. Jag hade mest stirrat mig blind på bredden som var viktig för att passa in mellan reglarna när jag plockade bort fönstret.
Karmyttermåtten är 12x24 (112x234) och takhöjden i stugan är c:a 240 cm. Taklivshöjden på ytterväggen är väl runt 270 cm.
Man inser snabbt att det blir ganska komprimerat, även om det naturligtvis går.
Så min fråga till er på forumet är om det kommer att se väldigt konstigt ut? Har svårt att föreställa mig själv hur det kommer att bli.
Övriga fönster är ju så att säga normalhöjd. Väggen är i och för sig en vägg mot bakgården och det är inte så att man kommer att gå förbi den varje gång, men ändå.
Funderar om det är bättre att försöka köpa på sig någon dörr med måtten 12x21 istället...?