Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Plastfolie eller inte i frigga

Planerar att bygga en frigga...Isolerad men ska inte uppvärmas ofta på vintern.

Har hittat en leverantör med komplett ritning med bilder och allt. Nu till frågan:

På en av bilderna framgår det att det används plastfolie i konstruktionen. På ett mail som jag skickat med frågan om inte jag ska hoppa över plastfolie eftersom jag inte ska värma upp friggan på vintern ofta får jag till svar:

Bild 20 m fl visar plastfolie som man alltid monterar på den varma sidan för att hindra fukten inifrån att hamna i isoleringen.
    Har du inte en fuktspärr på insidan så fryser fukten nånstans i isoleringen beroende på hur många minusgrader det är ute, och isoleringen blir därmed verkningslös.

Har han rätt?

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Hans svar baserar sig på att värmen är på hela tiden på vintern.

3.    länk #3
    John J
    Gäst
    Vid ingen värme på vintern så är det vindpapp som gäller inte plastfolie.

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Bild 20 m fl visar plastfolie som man alltid monterar på den varma sidan för att hindra fukten inifrån att hamna i isoleringen.
    Har du inte en fuktspärr på insidan så fryser fukten nånstans i isoleringen beroende på hur många minusgrader det är ute, och isoleringen blir därmed verkningslös.

Har han rätt?
    Visst har han rätt. Om du större delen av tiden har det varmare på en sida av väggen än den andra, bör du har en diffusionsspärr på den varma sidan, just för att hindra att luft med högre fuktighet tränger in i isoleringen och kondenserar mot de kallare ytorna.
    Om huset är omväxlande varmast på insidan och utsidan, kommer du oundvikligen att få kondensation inne i isoleringen. Det går då inte att hindra luften att röra sig från den varma till den kalla sidan. Det är då ingen mening att sätta någon plastfolie någonstans, den kan till och med förvärra situationen.

5.    länk #5
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det har skrivits förut och här är Svenskt Träs utlåtande som finns under http://www.byggbeskrivningar.se för Enkelstugan:
    Som fritidshus har stugan hög isolerstandard. Ytterväggarna har
    sammanlagt 165 mineralullsisolering. Som invändigt tätskikt rekommenderas
    ej ångspärr (0,20 åldersbeständig plastfolie) utom vid permanent
    uppvärmning till cirka + 18ºC. Om stugan används under den
    varma årstiden och bara tillfälligt på vintern är en vindtät papp av
    kvalitet AC 160 lämplig.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Aug 2004

Det har alltid varit många bud på ha plastfolie eller inte. Konstigt att det inte finns någon riktig studie på detta efter alla år som man byggt. Jag har fått för mig att de senaste rönen säger att man ska ha plastfolie innåt om man har temperaturväxlingar i stugan dvs att värmen är påslagen ibland och som jag har i min stuga, värmen på hela året och utan folie. Undrar vad som gäller igentligen?

Klingen
    Sunt förnuft är en gåva

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Borde inte en s.k. ångbroms fungera bättre och säkrare?

http://www.isover.se/sw9358.asp?show...005_1&typ=bygg

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01