Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: skåne

VA inkoppling

Hej,

undrar om någon har efarenhet av inkoppling av VA i fritidshus. Finns i "tomtgräns", anslutningsavgift ca 65 000. Men för de pengarna får man ju bara ansluta sig...tillkommer gör allt arbete med att gräva från tomtgräns till hus samt rördragning....antar måste vara frostfritt djup, alltså minst en meter...Vad kan själva rörarbetet gå loss på? avlopp och vatten tillsammans, sträckan är ca 10 meter.

hälsningar

ulf

2.    länk #2
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Det undrar jag också då jag ska få VA inkopplat snart.
    Bor i Hemmestorp Fure.

3.    länk #3
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

2000-40000 kr

Beror ju på marken, längden på diket och djupet (1m är inte frostfritt längre norrut) - samt hur dyr grävare du hittar...

Avloppsrör, resp. plaströr för vatten är inte så fruktansvärt dyrt dock...

/K

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Skåne

Jag anslöt till kommunalt avlopp nyligen (vatten har jag via brunn men la vattenslang också för framtiden). För cirka 50-60 meter grävning i brant lutning, rör till båda husen,delar med grannen, och 2x32 mm PE-slang betalade vi cirka 26.000 plus moms. Större delen var arbetskostnad och kan dras av via ROT-avdraget. Material var bara ett par tusen.

Detta var i Höörtrakten.

/John

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: skåne

VA inkoppling

Hej,

tack för bra tips. Jag undrar även om det finns någon som har bra tips om hur man "tar upp" vattnet i huset. Det är ett fritidshus och jag undrar egentligen vart som är bäst. Förstår att servisledning bör ligga frostfritt men någonstans ska den ju åxå gå in i huset med sin "första" punkt. När ledningen kommer upp i huset är den naturligtvis frostfri endast om huset är det men var går den bäst "upp" ur marken? inne under huset om det är möjligt skulle jag ju gissa? Men det kan vara svårt.

hälsningar

Patrik

6.    länk #6
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Hej,

tack för bra tips. Jag undrar även om det finns någon som har bra tips om hur man "tar upp" vattnet i huset. Det är ett fritidshus och jag undrar egentligen vart som är bäst. Förstår att servisledning bör ligga frostfritt men någonstans ska den ju åxå gå in i huset med sin "första" punkt. När ledningen kommer upp i huset är den naturligtvis frostfri endast om huset är det men var går den bäst "upp" ur marken? inne under huset om det är möjligt skulle jag ju gissa? Men det kan vara svårt.

hälsningar

Patrik
    I mitt fall ligger avlopp och vattenledning "fritt" ca 3 m under huset (plintgrund)
    Jag har isolerad ledningen och har en värmeslang under.

Det funkade bra förra vintern men nu i vinter så satte sig tjälen ordentligt, så nu har jag grävt ca 50-80 cm och isolera+sat ledningen där också - så skall det förhoppningsvis klara sig nästa vinter.

Ett annat alternativ är att bygga en isolerad "låda" där du drar upp VA

/K

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01