Nykomling
Medlem: Dec 2008
Län: Stockholm
Kan ett nytt tätt innertak orsaka problem med fukt?
Vi köpte farmors gamla torp (1901) i höstas och har sedan dess ägnat all ledig tid till att renovera. Ett kärt nöje även om det ibland känns som att bestiga Mt Everest.
Huset kallställs varje vinter (och har troligen gjort så sedan 50-talet). Det har aldrig varit något problem med fukt hittills. När man kliver in i huset slås man av att luften känns torr. Ibland blir det ju lite unket i ett hus som inte haft värmen på.
Vi har nu bytt tak (nya pannor, läkt samt oljemasonit). Tidigare fanns det inte ens papp under tegelpannorna (!!).
Frågan är nu om vi kanske har skapat problem genom att spika på oljemasoniten? Detta skikt är ju förhållandevis tätt jämfört med vad som var där innan. Kan vi ha ändrat för mycket i hur huset andades? Det var inte så många månader sedan taket byttes, hittills verkar det ha gått bra. Men funderingarna finns där..
Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2009
Län: uppsala
det kan jag alldrig tänka mig,tvärt om det måste ju vara mycket bättre att ni har bytt tak +ordnat kondens skydd.
det du märker av är nog troligen att huset inte används på samma sätt nu som förr,med vädring mm kanske har dörren står öppen under dagarna vad vet jag.
men under taket ska det finnas någon typ av fuktskydd masonit papp eller dyligt.så det är inget fel.