Ny här på byggahus.se pga av att jag och min sambo gärna vill köpa ett fritidshus på Österlen.
Häromkvällen gick vi ut på hemnet.se för kolla hur det ser ut på marknaden för fritidshus. Fick väl inte så jättemånga träffar, och många av husen var rätt så dyra. Sen kollade vi även på villor på Österlen - fler träffar och väldigt många "billiga" hus (under miljonen).
Nu undrar jag - utan någon som helst kunskaper i detta ämne -
vad gäller för vid köp av ett sk helårsbostad?
Kan jag klassa det som ett fritidsboende?
Betalar jag mindre till kommunen då?
Varför är fritidshusen dyrare på Österlen än helårsvillorna?
Kanske dumma frågor detta, men ser att här på detta forum finns kompetens som jag kanske kan ta del av.
Ny här på byggahus.se pga av att jag och min sambo gärna vill köpa ett fritidshus på Österlen.
Häromkvällen gick vi ut på hemnet.se för kolla hur det ser ut på marknaden för fritidshus. Fick väl inte så jättemånga träffar, och många av husen var rätt så dyra. Sen kollade vi även på villor på Österlen - fler träffar och väldigt många "billiga" hus (under miljonen).
Nu undrar jag - utan någon som helst kunskaper i detta ämne -
vad gäller för vid köp av ett sk helårsbostad?
Kan jag klassa det som ett fritidsboende?
Betalar jag mindre till kommunen då?
Varför är fritidshusen dyrare på Österlen än helårsvillorna?
Kanske dumma frågor detta, men ser att här på detta forum finns kompetens som jag kanske kan ta del av.
Vänligen
Johan
Fritidshus finns det egentligen inget som heter.
Du köper ett "småhus".
Att du inte bor där permanent kan sedan ha ett antal olika effekter - bla. så kan du inte nyttja uppskovet skattemässigt vid försäljning...
Kommunen kan också ha olika regler för sophämtning osv
Men det har egentligen inte med huset att göra.
Köper du en "villa" så kan det dock vara så att den ligger i ett område som av kommunen är klassat som permanentboende så tex sophämtning måste utföras en gång i veckan osv osv till skillnad från fritidshusområden där det kanske är mer sällan (billigare)