Fullvärdig medlem
Medlem: May 2009
Län: västmanland
Papper som behövs när man köper fritidshus
Hej, håller på att köpa ett fritidshus + friköpt tomt utan mäklare. Men nu verkar det strula lite med diverse papper mm. Ni här inne på forumet har antagligen köpt detta och har erfarenhet kring detta, jag är rookie på husköp + tomter. Vilka papper behöver jag få för att allt ska vara ok? Har ingen lust att köpa något så kommer något och biter mig i baken senare.
Forumgud
Medlem: Sep 2006
Län: Stockholm
Det vikitgaste är väl lagfarten - men ett kontrakt är väl ganska bra också, men överlåtelsedatum osv- om du går till en bokhandel så har dom ett "paket" för just fastighetsköp...
Köpebrev - så hette det - som man skall ha för att få lagfarten...
Och kan man inte ansöka om och få lagfarten så riskerar man att fastigheten kan säljas igen till ngn annan... http://sv.wikipedia.org/wiki/Köpebrev
Senior medlem
Medlem: Nov 2006
Län: Östergötland
När vi sålde ett hus privat för många år sedan lät vi en bank ta hand om all formalia. Gick på 3-4000 har jag för mig, men det var som sagt många år sedan.
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2009
Län: västmanland
Japp, det blev samma för oss, alltså vi lät banken fixa. För mig kostade banken 2000 kr, men det verkade vara okej. Om man vill kan man själv skicka efter lagfart och spara dessa pengar.. men vette katten om det är värt att göra själv. Lika bra att göra allt på en gång..
----------------------------------------
Det är dumt att uppfinna hjulet igen! // The truth is out there...
Så affären är redan fixad och klar? Då kommer kanske ett par goda råd för sent.
Om fastigheten är 3.000 kvm eller större har kommunen förköpsrätt. I nästan alla fall avstår man från att utnyttja denna. Men du måste ändå begära besked om saken (vanligen från från kommunstyrelsens arbetsutskott).
Grundläggande är att du ska dubbelkolla att säljaren verkligen äger det du köper. Detta är särskilt vanskligt ifall du köper i spåren av att någon har avlidit. Är säljaren gift ska köpet godkännas av make/maka, såvida säljaren inte genom äktenskapsförord kan räkna fastigheten som sin enskilda egendom.
Sist men inte minst: Undvik att betala svart! Om köpeskillingen i ert avtal inte stämmer med verkliga betalningen är i princip hela avtalet helt ogiltigt, oavsett vem eller hur saken avslöjas.