Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    FLOHKs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Papper som behövs när man köper fritidshus

Hej, håller på att köpa ett fritidshus + friköpt tomt utan mäklare. Men nu verkar det strula lite med diverse papper mm. Ni här inne på forumet har antagligen köpt detta och har erfarenhet kring detta, jag är rookie på husköp + tomter. Vilka papper behöver jag få för att allt ska vara ok? Har ingen lust att köpa något så kommer något och biter mig i baken senare.

// Hem1

2.    länk #2
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Det vikitgaste är väl lagfarten - men ett kontrakt är väl ganska bra också, men överlåtelsedatum osv- om du går till en bokhandel så har dom ett "paket" för just fastighetsköp...

/K

3.    länk #3
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Vilka papper behöver jag få för att allt ska vara ok?
    Köpekontrakt + köpebrev räcker.

4.    länk #4
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Köpekontrakt + köpebrev räcker.
    Köpebrev - så hette det - som man skall ha för att få lagfarten...
    Och kan man inte ansöka om och få lagfarten så riskerar man att fastigheten kan säljas igen till ngn annan...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Köpebrev

/K

5.    länk #5
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland
    Inloggad
    När vi sålde ett hus privat för många år sedan lät vi en bank ta hand om all formalia. Gick på 3-4000 har jag för mig, men det var som sagt många år sedan.

6.    länk #6
    FLOHKs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Japp, det blev samma för oss, alltså vi lät banken fixa. För mig kostade banken 2000 kr, men det verkade vara okej. Om man vill kan man själv skicka efter lagfart och spara dessa pengar.. men vette katten om det är värt att göra själv. Lika bra att göra allt på en gång..
    ----------------------------------------
    Det är dumt att uppfinna hjulet igen! // The truth is out there...

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Så affären är redan fixad och klar? Då kommer kanske ett par goda råd för sent.

Om fastigheten är 3.000 kvm eller större har kommunen förköpsrätt. I nästan alla fall avstår man från att utnyttja denna. Men du måste ändå begära besked om saken (vanligen från från kommunstyrelsens arbetsutskott).

Grundläggande är att du ska dubbelkolla att säljaren verkligen äger det du köper. Detta är särskilt vanskligt ifall du köper i spåren av att någon har avlidit. Är säljaren gift ska köpet godkännas av make/maka, såvida säljaren inte genom äktenskapsförord kan räkna fastigheten som sin enskilda egendom.

Sist men inte minst: Undvik att betala svart! Om köpeskillingen i ert avtal inte stämmer med verkliga betalningen är i princip hela avtalet helt ogiltigt, oavsett vem eller hur saken avslöjas.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Ålder: 30
    Län: Skåne

tänk på att det är ingen större skillnad på hus/fritidshus samma lagar och regler som gäller....gäller dock inte koloni föerningar etc...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01