Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: södermanland

Nytt golv över torpargrund

Hej alla,
    vi har köpt en lite fritidsstuga på 25m2 från 1927 där golven svajar lite. Det finns inga konstiga lukter eller liknande, men vi kommer riva upp alla golv för att räta upp och slippa svikten.
    Kriterier:
    Marken är torr och ligger på en höjd.
    Grunden är förmodligen byggd av sammansatt sten som var vanligt för den tiden.
    Vi kommer ej ha underhållsvärme under vintern.

Hur ska vi göra konstruktionsmässigt?

Jag har funderingar gällande följande:
    Marken: Att gräva ur under och lägga singel och markduk. Har någon av förslag på duk?
    Golvet: hur skall den konstrueras, gärna beskrivning lager för lager i golvet?

Tacksam för idér och förslag.
    /Henrik!

2.    länk #2
    Marcus Js avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västra Götalands län

Vårt 70-talshus har krypgrund (torpargrund).Vad jag vet är att det ska ligga ett fuktsäkert skikt mot marken i botten på grunden, dvs inte duk utan åldersbeständig plastfolie (tjocklek 0,2 mm).

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21022.aspx
    Marcus

Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: södermanland

Tack för svaret.
    Hur ser skikten ut i trossbotten (golvet)? har du något som skyddar isoleringen från marken?

/Henrik!

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: malmö hus

GOlv

Hej på dig.
    Jag bor i ett hus från 1866 med samma grund som du.
    Vad jag har gjort är att mellan reglarna har jag först bord asfalt sedan lösull där efter golv spån.
    Jag har ingen plast utan jag använde tvättad singel c:a 200 mm

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: malmö hus

glömde säga

Hej igen.
    Jag glömde att säga glöm inte vätelera grunden så att luften cirkulerar fritt.
    Jag använder en tyst gående kanal fläkt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen