Försäkringar
HEM2121: [citat] Kontakta ELITFÖNSTER och fråga dem. Om de ersätter direkt eller om det skall gå via köparen. Vi hade samma typ av skada men det hade gått flera år och då tog inte ELITFÖNSTER skadan utan vi fick ersättning från villaförsäkringen. Skadan började vid ett stift. Vi hade även skador på ett glas, prickigt glas, vid leverans, det fick ELITFÖNSTER byta kassetten på med lite
g.kraft: Min erfarenhet från LF stockholm. Vattenskada pga läckande vägghäng toa. Skadereglerare undersökte och konstaterade skadan. Vi fick en offert på jobbet där LF täckte ca 100k och vi själva skulle stå för ca 50. Tackade nej till den lev. och fick 100k kontant. Inga krav på kvitton etc. men jag kan såklart inte få ersättning igen för samma skada/åtgärd. Då behöver jag bygga upp
returen: [citat] blåleran i karlskoga är inte att leka med
BirgitS: [citat] Försäkringsbolagen stämde kommunen på över 1 miljard men jag har inte sett något domslut eller något om förlikning än.
boihus123: [citat] Ah jag har inte så bra koll vad ett rimligt belopp kunde bli? Säg de påvisar förhöjda halter bly eller zink eller de nu kan bli i blodet, måste de sen även ha en sjukdomsbild och även bevisa det är kopplat till vattnet? Det låter svårt?
perra i skogen: Precis du har haft tur att allt varit bra. En säljarbesiktning ger jag inget för. Tänk vad bekymmer du sparat om du gjort en egen besiktning denna gång. 👍. Överallt står det om vikten att besikta och göra sin undersökningsplikt, enbart för att minska risken att hamna där du nu är.
TRJBerg: OT: Det här hjälper inte TS men kanske är intressant för andra. Huset jag bor i är byggt 1995/1996 men i "gammal stil". Förhistorien är att förra ägarna var väldigt byggnadshistoriskt intresserade och köpte fastigheten 1993 som då hade ett stort hus från ung 1860. Byggt med liggande timmer, kakelugnar mm. (Det finns en intressant historia bakom det bygget men det tar jag inte upp
ullak40: [citat] Ett 20 år gammalt badrum har gjort sitt.
Sofia Tordai: Hej! Mitt namn är Sofia och jag och två kollegor tittar på Anticimex dolda fel försäkringar och besiktningar. Vi studerar journalistik i Stockholm och har pratat med olika personer som är missnöjda med försäkringen. Vi vänder oss nu hit för att se om någon av er har några upplevelser att dela med er av. Allt från mailkontakt, telefonintervju till ett möte där vi kommer till er och
Tomtom79: [citat] Tyvärr är det oftast så med husägande. Man får ta över folks vanvettiga misstag, slarv och rena fusk. Och försäkringsbolag ska man ju inte tala om, skydd som utmålas som i princip gudomligt visar sig i slutändan mest vara möjligen ett plåster på riktigt smärtsamma sår. Lite som ersättningen av parkettgolvet. Det lär aldrig bli lika bra som ett ordentligt gjort jobb men
OTMC: [citat] Kåken blir värdelös... å du fåtr ta smällen...
svepit: [citat] [citat] Jag har då allvarligt talat inget exakt år att ge dom. Jag har 6 försäkringar hos dom som jag haft i många år. Hoppas att dom gäller när man väl behöver dom och inte en kant boll ut. Vad har jag annars betalat för.
adron: Är det inte så att TS har informerat försäkringsbolaget om att badrummet är 20 år gammalt och under de förutsättningarna täcker försäkringsbolaget renoveringen till en viss procentuell andel av renoveringen. Nu visar det sig att TS har gett felaktig information (oavsiktligt) och med den korrekta informationen om att det är 40 år gammalt täcks en mycket mindre procentuell andel, så
Ekke018: Hej! Jag är intresserad av att komma i kontakt med personer som haft problem i efterdyningarna efter skyfallet i Gävle 2021. Jag lägger tråden i Försäkringar eftersom många försäkringsbolag var inblandade då. I vårt fall skötte sig försäkringsbolaget bra men vi har problem med företag som utförde jobb i vårt hus. Jag har gjort lite efterforskningar och det var minst sagt vilda
Pysseljocke: Har dålig erfarenhet av ICA villaförsäkring. Bytte från IF till ICA för att dom var billigare. Efter en månad kom katastrofen. Handläggare på ICA avskrev ärendet på några timmar. Vi överklagade några gånger i ICA´s tjänster med samma svar. Även ARN hanterade ärendet och tyckte det var komplicerat ärende och tog inte upp fallet. Vi fick betala hela kalaset själva på ca 130 000
klaskarlsson: [citat] Nu var det ganska många år sen jag byggde ett nytt hus. Som tur var fick jag anstånd från byggfelsförsäkringen då (Det var ju obligatoriskt ett tag), byggde ett fritidshus själv. Men annars brukade man då iaf säga att det var pengar i sjön, det var ytterst sällan det betalades ut några pengar. Och dessutom ägdes i princip alla bolag som gav ut sådana försäkringar av samma
Kardan79: [citat] Ert försäkringsbolag. Är du säker på att det är vatten som läcker in utifrån (inte läckande rör eller liknande)? Du lämnar inga detaljer alls. Vid läckande installationer kan det ju finnas saker man bör göra redan innan man ringer någon överhuvudtaget.
plåtrickard: Fast man blir ju lite nyfiken på felet? Hur har ni sett det? Och varför måste allt bytas?
BirgitS: [citat] Arbetet är med stor sannolikhet inte utfört på försäkringsbolagets uppdrag, utan arbetet är gjort med ett avtal mellan företaget och ägaren av huset. Försäkringsbolaget bara betalar en del av fakturan. Ägaren kan därför reklamera fel i 10 år.
Byggmarodören: [citat] Det hände inget mer med det. Detaljplanen kräver ett visst antal träd på tomten, men det var tillräcklig många kvar så det blev inga problem få ett nytt bygglov. Utseendet löste sig genom vi fick en bra plats placera en bod på, så det blev också bra i slutändan :) Jag kanske uttryckte mig konstigt och några gjorde sig lustiga över det, men jag tycker frågeställningen är
hempularen: Du behöver givetvis en försäkring. men du kommer inte att hitta någon försäkring som täcker fel som finns på huset redan nu innan du tecknat försäkringen. Du har ju ett viss begränsat skydd i form av lagstiftningen runt dolda fel. Du har i vissa fall rätt till skadestånd från säljaren, som i sin tur tydligen försäkrat sig genom doldafelsförsäkring.
Workingclasshero: Hej Jag hade yrkat på självrisken plus en rimlig timkostnad för egen nerlagd tid, av Vattenfall. Återkoppla gärna med vad du skriver och hur det går. Alltid intressant med "David mot Goliat". /Workingclasshero
BirgitS: En bra början är nog Konsumenternas försäkringsbyrå som har bra jämförelser mellan olika bolag. https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/boendeforsakringar/jamfor--villaforsakringar/ https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/hemforsakringar/ Det är bra att se över sina personförsäkringar också, t.ex. livförsäkring så att om en avlider så kan den
Ingi0303: Tack för alla svar, de hjälper mig att få klarhet.
Jesse Hejderup: [citat] Om man har huset full med nya prylar och kvitton på det, så ja. Men är du aktsam om dina prylar så de håller länge får man bara åldersavdrag typ 80 % så det blir inte ens till självrisken!
Jiji: För öppnade förpackningar hade jag dragit av lite baserat på hur mycket det var kvar. Men ni får ju göra en uppskattning som verkar rimlig. Använd en butiks näthandelsapp så får ni koll på vad en varukorg med rimligt innehåll kostar och sedan kan ni ju dra av för det öppnade förpackningar.
Tomtom79: [citat] Man kan ju alltid ta det med säljaren som i sin tur kanske kan hänvisa till färre ägaren som kanske orsakade felet. Om de vill och har samvetet kanske de kan hjälpa till men juridiskt är det väl stendött. Men man kan alltid höra sig för, det finns en del som säger "visst fan, det hade jag glömt. Jag swishar över en peng så sover jag bättre sen och vi är båda nöjda" Lite
_KirderF_: Beroende dimension på dit rör vet jag att om det är hyfsat rakt och fint så kan man ha tur att lyckat skjuta i en pm slang i det gamla röret. En bekant lyckades med detta när det bytte avstängning i gatan.
hempularen: [citat] Vet inte om jag riktigt förstod det där. Menar du att någon körde sönder din garagedörr, med bil? I så fall skalk det går på den bilens trafikförsäkring, om den smet så kan du få viss ersättning från trafikförsäkringsföreningen (en gemensam fond där alla försäkringsbolag delar på kostnader för smitningsolyckor).
Bengt Svejdur: [citat] Okej, så var det. Då är det väl företaget som gjort den installationen som får ta på sig hela jobbet för att rätta till det hela, inklusive återställa golvet med golvmatta och plocka undan allt som behöver tas bort för att kunna återställa allt.