Försäkringar
hempularen: Om de inkluderar ett bra spammskydd till mailkontot i det priset så kanske man skulle överväga... Men då skall det vara 100%, alltså inte ett enda spammail som kommer igenom, och inte ett enda riktigt mail som stoppas.
Hemmakatten: Har aldrig bytt lås vid tidigare husköp. Men efter att ha hängt här på forumet ett antal år så kommer vi definitivt att byta lås om det blir aktuellt med nytt husköp. I efterhand kan jag tycka att vi varit lite naiva vad gäller lås.
Odjuret: Det bästa är väl att börja med att läsa det finstilta... Både tilläggsförsäkringen och hemförsäkringen
Odjuret: Sen är det väl inte omöjligt att många företag hellre väljer att åtgärda felen själva utan att belasta sin försäkring.
Vanbeasten: [citat] Det är en annan frågeställning, att dom inte gör det. Jag svarade på Hempularens påstående om att den tecknade försäkringen ska täcka hur mycket som helst, tills huset är klart. Det är helt fel. En merkostnad på 10 % ska räcka i de flesta fall, men den kan inte täcka förskottsbetalningar eller om firman räknat bort sig för att få jobbet.
mexitegel: Härligt att höra att allt löste sig till det bästa. Och en eloge till dig som postar det här :)
fusion: Varför inte göra som de som nått framgång i dessa fall, dvs processa direkt mot hustillverkaren ? Eller är det någon tillverkare som gått i konkurs ? Garbo är värre än kackerlackor..
-MH-: Dags för uppdatering och slutrapport. Efter många om och men fick jag tag i försäkringsbolaget och kontakt med rätt person som bad mig komma med krav. Helt oberoende så skickade miljökontoret i förra veckan en rapport från saneringen. Ca 20 bilder fick jag tillsänt och gedigen analys av provtagningen i mark och meddelande om att de schakta bort jord och lagt dit ny (blålera verkade det
Mikael K.: Nu är säkert problemet ur världen men om någon annan läser. Skadan ersätts på bilens trafikförsäkring. Ersättning utgår alltid från trafikförsäkringen, som skadelidande orsakat av bil står man aldrig risken att bli utan ersättning, inte ens om bilen är oförsäkrad, vi är väldigt bra skyddade på det sättet i Sverige. Sedan kan det mycket väl hända att försäkringsbolaget
Räknenisse: Lite märkligt sätt att ställa frågan. Kanske lämpligare säga att om det ser ut så där kan vi inte köra då det är för stor risk att orsaka skada. Kan du ordna så att det blir framkomligt? Alternativt betala oss för att göra extra arbete som förebygger risken. (Eller möjligen garantera att du tar reparationskostnaderna så kanske vi kan köra ändå...) Kan vara att firman har
hempularen: Bilförsäkringar verkar det som vissa bolag direkt räknar fel på. Jag hade en Volvo försäkrad i Folksam för ca 10 år sedan. När den passerade 3 års strecket så vagnskadegarantin upphörde ville Folksam ha 7 000 mer än Volvia för just vagnskadedförsäkringen. Lite lustigt var också att om man valde 3 000 kr i självrisk istället för 6000, så skulle premien öka med 3500 kr. Dvs.
MultiMan: Är man sugen på lite mer kinesiskt säkerhetstänk så kan jag tipsa om denna: [video=youtube;EViyccc2t9w]https://www.youtube.com/watch?v=EViyccc2t9w[/video]
Odjuret: [citat] Tja det behövs inte lika mycket material för att renovera ett hus som att bygga ett helt nytt. Varför såga ner en massa träd för kunna bygga ett miljövänligt hus? När jag kan renovera ett befintligt hus? Där allt trä redan är nersågat. För som sagt var. Den mest miljövänliga produkten, är den som inte tillverkats. För det jag nämner är att renovera! Det går
Åttioettan: Det bidde Folksam, deras "Mellan Hem, Stor Villa". Priset för den blev några hundralappar mindre än LFs
Nerre: Det är inte oförutsägbart, att vantskruven kan gå upp är förutsägbart. Man behöver låsa vantskruven. Om det däremot är en vajer som går av trots att den borde hållit så kanske det kan gå igenom. Hela poängen med de där villkoren är att man som försäkringstagare inte ska kunna strunta i att ta hand om sina grejer. Man ska inte kunna resonera "jag behöver inte göra det så
Åttioettan: Som Hempularen skriver är det i främst storstadsregionerna ett stort minus marknadsföringsmässigt att inte ha gjort en överlåtelsebesiktning. Vi har precis sålt radhus i Sthlm och betalade 9.800kr för en så kallad nivå 2-besiktning (inkl fuktmätning och lite annat) och kommer få betala ca 7.000kr för dolda fel-försäkringen som vi kommer teckna just för att det känns lite bättre
MaBj: Jag köpte hus i somras och jämförde då också de flesta stora försäkringsbolag. Jag tror inte att det var någon som hade det i sitt grundpaket, man behövde oftast skaffa ett utökat paket. Jag valde Folksam, där det ingår i "stora villaförsäkringen". Jag vill i alla fall ha det skyddet då hussvamp ju kan vara väldigt allvarligt och innebära totalskada på huset om man drabbas av
Matstj: Kostnaden för att åtgärda de här felen är så liten så att om de tom klassas som doldfel ( vilket det finns ingen chans ändå) skulle säljaren ändå inte bli skadestånds skyldig. Så det så. Angående frysningen, mina rör går oxå i kallvinden, det är inget fel med det. Nånstans måste de gå om man vill inte ha de synliga. Ifall vind eller i grunden. Det häller att placera rören
cpalm: Om ni avtalat med försäkringsbolaget att skadan skall repareras borde det vara det som gäller. De får enligt min åsikt skicka dit någon annan om den första inte klarade av att slutföra jobbet. Grundregeln är att en försäkringsskada skall regleras skyndsamt. Ni borde kontakta försäkringsbolagets kundombudsman om ni inte redan gjort det. En halvfärdig reparation + reducerad
heimlaga: Då så..... Jag märker att du vet vad du sysslar med. Jag som snickare är fullt införstådd med att det inte finns någon räddning för trä som har brunnit på allvar. Jag har tyvärr bara blivit van med folk som kastar bort allt som ens har varit i närheten av litet sot och rök....... De flesta människorna är tyvärr funtade på det viset........ men jag tror dig. Om skadan är för
hempularen: Jag reagerar på det där att dödsboet kommer att få stå för självrisken. Det är visserligen så att eftersom försäkringen står på säljaren/dödsboet. Så är det där självrisken kommer ifrån. MEN det innebär också att försäkringsersättningen tillhör dödsboet. Det var ju säljaren som hade en avtalsrelation med försäkringsbolaget. Det finns exempel på att en köpare
DIY_freak: [citat] Jo, precis så har jag för mig att det fungerar. Det var därför jag skrev att försäkringsbolaget är delägare i frågan om motparten vidtar rättsliga åtgärder.
Tubes: [citat] Svårt att förstå vad du menar, menar du att nya byggregler skall gälla bara för att försäkringen är nytecknad? Varför? Då skulle det vara omöjligt att nyteckna försäkringar på gamla hus. Jag vill inte ha ett protokoll från en besiktning som visar på fel som inte var fel när huset byggdes/renoverades, Att besiktningsmannen gör ett så gravt fel innebär för mig att jag
FRS05: Jag har faktiskt ingen aning. Vid byte av bilförsäkring brukar jag alltid få säga upp försäkringen i alla fall.
Vanbeasten: Hur gick det?
Pierre_r: Nu har det hänt lite grejer. Snickarna har rivit bort golvet och öppnat upp ner i bjälklaget där det hade läckt igenom. Vad dom kunde se så hade det mesta av vattnet fastnat i isoleringen och mellan parkettgolvet och mellanlägget. (plastmatta med frigolitkulor under) Dom tog även dit en fukttekniker som mätte upp fukt och det var inga problem alls så dom satte ihop allt igen. I
Elina Blom Westergren: De ringde upp mig från Folksam och han yrade något om att ifall man har villaförsäkring bas så är det inte säkert att försäkringen täcker vissa skador på undertaket. Men jag tror inte det är någon jättestor skada på det å andra sidan, efter att ha sett allt i dagsljus nu. Det ska, förhoppningsvis, komma hit någon från dem under dagen idag och sedan får jag veta mer. Men det
elisa_82: [citat] nej tyvärr det var så att slangen var klämd mellan dörren och tror inte att det skulle ha gällat det.
Duttarmajster: Vi försäkrar vår Thermia via Arctic. Om pumpen inte går sönder så försäkringen dyr, går pumpen sönder så är försäkringen billig... Jag tar aldrig tilläggsförsäkring på någon el-pryl som kostar 2000kr, men pumpen är så kritisk för hushållet och det kan bli så dyrt så jag tycker det är värt det med denna försäkring...