GoForIt
GoForIt: Ja, det lät som en mycket jobbig situation.. Har ni försökt att tala med entreprenören som utförde grävningen? Vad säger lantbrukaren? Finns det några avtal?
1 svar · 2,4k läst
D
Daniel 109: Kolla kostnaden för industrihallar, det borde vara något åt det håller som skulle kunna vara aktuellt att bygga vid en totalskada. Edit: 700kkr kan kanske vara rimmligt. http://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/96-x-228-m/
1 svar · 2,9k läst
S
sinuslinus: De flesta "fel" är inte dolda i lagens mening. Det finns ju hur många trådar på BH som helst om att det är väldigt sällan man kan åberopa doldt fel. Vi menar samma sak.
22 svar · 11,8k läst
F
f91jsw: Krav på läckageskydd under diskmaskin, kyl och frys fanns 2008. Formuleringen i BBR 2006 är samma som dagens: 6:5334 Dolda ytor Om det finns risk för utläckande vatten eller kondens på dolda ytor skall utlopp från dessa ytor anordnas så att vattnet snabbt blir synligt.
15 svar · 8,6k läst
H
hempularen: [citat] Nej har du bara ett köksbord och en säng, som i nypris kostar 20 000. Då behöver du bara ha 20 000 i lösöresvärde. Men om det är max åldersavdrag, så får du ändå bara ut 4000, eller mindre vid en skada. Och det som stör mig, är att jag kanske har en massa gamla pocketböcker nedpackade i lådor, som i princip väntar på att forslas till Myrorna eller liknande, de skall
12 svar · 2,0k läst
S
Saintus: Beklagligt att läsa din erfarenhet av Folksam och vilka tragiska följder det fått. Tack för att du delade med dig. Då blir det moderna large.
5 svar · 6,7k läst
T
Trollskidan: Nej här ha de gasats på riktigt Troligen 400 på någon fas eller på flera. Har hänt olika saker på olika fastigheter vissa har alla inkommande säkringar gått hos vissa ingen men de som har generellt är att MASSA prylar gått å fanders allt från STORA värmepumpar till telefonladdare ( Spisar disk kyl tvättar m.m.)
6 svar · 4,0k läst
M
Miol: 1. [citat] 1. Nej, jag ringde bara för att kolla hur ärendet gått. Jag antog att snickarna skulle kolla om skada var permanent innan dom började riva. 2. Nej. Jag har pratat med försäkringsbolaget nu. Enligt dom behöver inte alls skåpet i väggen säkras då inga rör skadats eller bytts ut. Givetvis är det bra att fixa vattensäkert skåp men det har inget med ärendet att göra. Jag
5 svar · 2,0k läst
JimmyB
JimmyB: Hej igen, har varit lite tyst men det har rört på sig lite. Haft spolbilen på besök två ggr med några veckor emellan. Grus och några större stenar som spolades bort från brunn vid entrén så att stoppet i källarens avloppsbrunnar försvann. Efter andra spolningen på kort tid begärde jag filmning av rören för att se vad det handlade om. Man filmade alla dräneringsrör och alla
20 svar · 9,1k läst
D
drniclas: Det var definitivt kolen som var slut. Har just bytt dem och kört en 40-tvätt. Maskinen är som ny! Tack för hjälpen med analys av problemet. [bild]
10 svar · 15,9k läst
·
Peter1986
Peter1986: Min kommun kräver inte avtal med förskottsbetalning. Jag har färdigställandeskydd för ett löpande kontrakt med takpris för min stomresning. Jag har delad entreprenad och stomresningen blev den enda som var tillräckligt stor kostnadsmässigt för att färdigställandeskydd skulle vara av vinning för mig. Försäkringen är dyrare ju längre period den vara. har man exempelvis en
14 svar · 8,1k läst
H
hempularen: jag tror att storbolagen har närvaro i större delen av landet. Nu är det visserligen snart 15 år sedan. En släkting till min fru drabbades av brand. Han bodde på andra våningen i ett mindre hyreshus av trä. På en halvstor ort. En lgh. på första våningen började brinna, förbipasserande räddade en äldre dam ur den lägenheten, stängde inte dörren till trapphuset efter räddningen.
11 svar · 9,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har haft stopp i avloppsledningar. Kostade 2000 kr att spola bort stoppet. Inget som vår försäkring täcker.
6 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Här har gjorts minst två fel. Ett fel är att det läckte överhuvudtaget. Ett annat fel är att läckvattnet lyckats komma ut i vägg och golv och kunnat orsaka skada. Inbyggnadsblandare var under en period "förbjudna" i Sverige. De fick inte installeras inbyggda. En lösning som då tillämpades var att man byggde badrummet med vanliga tätskikt på väggarna, seda byggde man en extra lös,
13 svar · 5,6k läst
·
I
Ingper: Första frågan är ju om brunnen verkligen är inbyggd. Är det för "besvärligt" att ta bort en front (och inte förberett före besiktning) så kan en besiktningsman helt enkelt hoppa över att besiktiga brunnen enbart p.g.a. det. TS skriver ju att den inte besiktigades för att "front ej borttagen". Inte för att den inte gick att ta bort (fast detta kanske TS kan klargöra). Det andra
11 svar · 8,5k läst
R
robban2012: [citat] Enligt konsumenternas.se så ska du betala 30% av milersättningen. Spelar ingen roll vad du själv har för försäkringsbolag eftersom det är motparten som betalar. http://www.konsumenternas.se/fragor-och-svar/forsakring/bilforsakringar Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses
101 svar · 21,9k läst
·
S
stf01: Jag har gått igenom konsumenternas jämförelse mellan alla villaförsäkringar och känner mig fortsatt trygg med att fortsätta med LF, den är dock så hemskt billigt så man anar ju oråd då och då! http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar Det enda man bör tänka på att teckna tilläggsavtal kring hussvamp, om man nu vill ha
31 svar · 6,1k läst
BirgitS
BirgitS: Konsumenternas försäkringsbyrå har jämförelser.
3 svar · 986 läst
H
hempularen: Låter som en uppenbar garantifråga. Var exakt droppar det?
2 svar · 903 läst
H
hempularen: Om man jämför med en vanlig renovering, där det inte är försäkring inblandad. Om du då hade beställt den på löpande räkning, då har du rätt till en väl specificerad faktura, med underlag som visar vilken materiel som köpts in och till vilket pris. En redovisning av hur många arbetstimmar och i grova drag, vad som gjorts resp. timmar (typ 13/4 4 timmar rivning av golv). Men om du
2 svar · 2,5k läst
C
cpalm: [citat] Med det resonemanget borde de ju inte släppa in kunderna i besiktningshallen överhuvud taget. Någon kan ju halka på en oljefläck, trilla ner i smörjgropen eller bli påkörd. Allt detta händelser som ligger betydligt närmare till hands att bilprovningen skulle kunna anses vållande till än att låna ut en skruvmejsel. Ändå låter de kunderna rumstrera fritt i hallen. Bjuder
23 svar · 4,0k läst
M
Modig: Vi hade länsförsäkringar innan och var överlag nöjda med dem. Fick dock betydligt bättre erbjudande från Gjensidige, Villa MAX via medlemskapet i Villaägarna, så vi bytte härom året.
4 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Man kan helt enkelt säga att: Polis, åklagare, domstol har att följa vad som står i lagboken. F-bolagen har att följa vad som står i försäkringsvillkoren.
57 svar · 7,1k läst
stefancrs
stefancrs: [citat] I princip så fick vi lägre tillåtem vibration och sprängaren säger att det är inga problem, får spela mindre åt gången (typ 1/3 av normalt) och fler gånger.
6 svar · 2,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg i den här tråden med hänvisning till våra diskussionsregler: "§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter. 4.4.2 Ingen
23 svar · 6,5k läst
·
H
hempularen: Jag tycker du skall kalla in både försäkringsbolaget och hantverkaren. Att omgående åtgärda läckaget ligger solklart i försäkringsbolagets intresse. Det bör kanske göras direkt, ev. av hantverkare som bolaget skickar dit. Såvida inte din hantverkare kan komma senast i eftermiddag. Försäkringsbolaget bör skicka ut en skadereglerare/bes. man som mäter fukt i väggen och golvet. Det
6 svar · 2,6k läst
·
V
Vanbeasten: [citat] Var hus nummer två av samma typ? Dvs lika gamla, samma storlek, samma antal våningar, med eller utan källare, trästomme eller betong? osv?Postnummer är bara en av ca 50-60 premiegrundande faktorer. Men det du beskriver låter konstigt om det inte är stora skillnader på dessa hus. Om du skulle räkna på samma två hus hos andra försäkringsbolag; får du lika stora skillnader då?
62 svar · 17,5k läst
·
roland53
roland53: Jag skulle nog föredragit ett penningbelopp i ersättning efter förhandling i.st.f att säljaren skall "åtgärda". Då kan resultatet bli hur som helst. Säljaren intresse ligger väl närmast i att få komma undan problemet så snabbt och billigt som möjligt. Detta ligger nog inte i ditt intresse som vill ha ett snabbt men bra utfört arbete och kanske vill påverka så det blir bra val av
3 svar · 3,8k läst
T
Testarn: [citat] Ja, det stämmer, det missade jag när jag läste inlägget första gången. Då blir det ju "enklare" att hantera då mycket av arvsfrågan och vem som hanterar pengar etc efter ett eventuellt frånfälle regleras i äktenskapsbalken och du måste inte ta hänsyn till egna barn kontra ny livskamrat. Tänk inte så mycket på att banken försöker "pracka på" dig saker då kan det vara
31 svar · 8,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.