H
heimlaga: [citat] Jaha du gräver upp en gammal tråd när du inte fick medhåll i din egen trädfobitråd.
14 svar · 13,6k läst
C
cpalm: Däremot täcks väl stormskada normalt? Om man kan få det till det...
4 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Formuleringen i villkoren brukar vara något i sitl med att försäkringen inte täcker skador från utifrån inträngande vatten. Man hamnar då i en intressant tolkningsfråga. Om vattnet utifrån leds in i ett rör som går inne i huset, och det röret läcker. Är det då utifrån inträngande vatten? kanske kan vara värt att få prövat i domstol, om bolaget nekar ersättning.
2 svar · 1,8k läst
Jan-Erik Larsson
Jan-Erik Larsson: [citat] Okej förstår, får hoppas att resterande går vägen med! Ska ta tag i det själv i veckan.
11 svar · 2,1k läst
H
hempularen: [citat] Jag tror inte att felet kvalar in som "dolt fel". Ett fel i fastigheten i samband med köp, är en egenemskap som köparen objektivt inte har anledning att förvänta sig. Och då med hänsyn till ex. husets ålder, allmäna skick och alla andra aspekter, på vad man bör förvänta sig. OM "egenskapen" dessutom inte var möjlig att upptäcka, vid en grundlig undersökning före köpet,
9 svar · 3,0k läst
mexitegel
mexitegel: Du är inte den första (och inte sista) som gör det misstaget :).
59 svar · 18,5k läst
·
S
Solimelo: [citat] lite osäker på vad du menar, den vita hör ju till fönstret eller vad man ska säga, till karmen.
9 svar · 2,7k läst
·
H
hempularen: Har aldrig hört talas om att de haft synpunkter på oaktsamhet pga dålig tätning. Beror väl kanske på hur dåligt tätat det är. Men OM det kommer in möss, så finns det ju en otäthet. Skulle då det invalidera försäkringen så skulle ingen kunna utnyttja försäkringen.
1 svar · 2,1k läst
M
Anonymiserad 290759: [citat]
4 svar · 4,2k läst
M
Matrix87: Med de avdrag de gjort så är det väl för typ 3 hela skåp. Det blev 15 tkr av 30 enligt offert för 5 skåp. Men de reglerade snabbt, inget snack om 70% och inget merarbete med kvitton mm. Jag är nöjd och hade varit lika nöjd om IF reglerade så för en vecka sedan, utan att kräva massa nya offerter och kohandla. IF försökte ju minska kostnaden till 70 procent av det vi nu fick ut, och
57 svar · 11,2k läst
·
I
ingemarlundgren: Hej. Vi har kommit så långt i processen med Västkuststugan med vår fritidsstuga att det är dags att teckna en färdigställande försäkring hos Gar-Bo. När det gäller byggfelsförsäkringen tecknar man den efter att bygget är klart? Har läst att man bör ha en villa/hem försäkring också tecknad innan bygget startar också. Nån som har erfarenhet av Västkuststugan gällande detta?`
0 svar · 1,6k läst
D
Daniel Barnaniel: Jaha nä nu har jag ångrat mig, trädäckets fel- även om du har trädäck runt hela kåken och den fasaden hittills klarat sig är det bara en tidsfråga.
11 svar · 1,9k läst
·
R
rouff: Ja köper av en kompis så jag har hyffsad koll men tänkte ta en elbesiktning då allt i övrigt kan man som rätt händig med ett par byggda hus bakom sig lösa själv. Men en brunnen kåk är jobbigt.
4 svar · 1,5k läst
P
Peter787: [citat] Ditt försäkringsbolag kommer antagligen försöka få din granne under din lägenhet att betala för skadan, alternativt grannens försäkringsbolag.
5 svar · 4,9k läst
P
Peter787: [citat] Har huset enskilt vatten (brunn) ? I så fall kan det vara sand eller slam som lagt sig i rören.
12 svar · 4,2k läst
S
Stefan1972: Sen bör det nog påpekas att även om man kan peka på felaktigheter i "dräneringens" utförande så ska man ju kunna bevisa att det vatten som kommer in beror på detta. Med tanke på husets ålder och markbeskaffenheter så kan det ju lika gärna vara så att det kommer in vatten där även om dräneringen skulle vara tipptopp. Det är många som tror att en dränering stoppar allt vatten vid
42 svar · 7,2k läst
J
JohanLun: [citat] Jag gjorde samma. Gamla golv är ofta hårdare än nytillverkade. Men jag har studerat furugolv som är lagda i "offentliga miljöer" där folk går med smutsiga, blöta skor. Det blir ett visst (ganska mycket) slitage men sen "avstannar" det eller syns mindre. Speciellt tror jag om golven är såpskurade. Ska man ha lite gammal känsla är det svårt välja golv i kök. Linoleum
21 svar · 11,9k läst
·
E
ebonita: Jag har en pågående sanering efter en vattenskada. Huset är byggt 1974. Grundläggning är en platta på mark i s k sandwich-konstruktion med betongplatta plus frigolit och överst en s k finsats med c:a 50 mm betong. Väggarna med gipsskivor innerst står på tryckinpregnerade bottensyllar som ligger på betongplattan och sedan är överbetongen (finsatsen) gjuten fram emot gipsen. Läckage
0 svar · 2,0k läst
T
TypRätt: Jag tror att det många missar när det kommer till rostiga rör och liknande. Det görs åldersavdrag på värdet vilket gör att tvättstugor och liknande med rostiga rör antagligen är så gamla att det inte skulle ge en krona på försäkringen i alla fall. Antaget kan försäkringen täcka skador på väggar i angränsande rum ändå men är saker gamla så bör man inte förvänta sig att
10 svar · 7,7k läst
T
tergo: kanske Villabyggnadsförsäkring – Försäkring för byggnader och tomt | If
4 svar · 5,3k läst
Brorw
Brorw: [citat] Hej. Ska försöka förklara skillnaden. När man reglerar en skada så är det villkoret som styr vad försäkringen skall ersätta och om man ska ersätta. Vissa saker ersätts av försäkring oavsett hur gammal eller ny produkten är. Du kan ha en ersättningsbar skada via länsförsäkringar men dom lämnar ingen ersättning pga att avskrvningen är 100 %. Då blir ärendet avböjt
15 svar · 5,2k läst
Brorw
Brorw: Hej. Villkoren bolagen imellan är snarlika, det som skiljer det åt är hur man tolkar det som. Skulle rekommendera dig att ringa och prata med dit bolag och några andra för att få en uppfattning vad som kan hjälpas till med. Fukt genom platta eller bristfällig dräneringen har du nog ingen hjälp av oavsett bolag. Värt att tänka på med. Om du äger bostaden, tex friköpt radhus, vanlig
1 svar · 1,7k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Bara för det blev jag nyfiken att prova att kolla upp mitt pris igen. Jag försökte hos två bolag som jag inte använt tidigare och nu gick det att få pris direkt. Nu är bilen rätt gammal så efter tillräckligt många år så har man kanske fått in rätt värden i VTR. :) Det som återigen bekräftades av de sökningarna är att prisskillnaden mellan olika bolag är så stor så
17 svar · 8,8k läst
B
Bergsklint: Ett barn vaknade med näsblod, gick till badrummet, tvättade sig och lade den blodiga tröjan i handfatet. Satte på kallvatten som han är tillsagd (han får ofta näsblod), men glömde att stänga av då han gick och satte sig i soffan och lutade huvudet bakåt och somnade. Jag som sover i rummet under vaknade av att det regnade…. Vattnet har fyllt badrummet, gått över tröskel, in under
11 svar · 2,9k läst
M
Magnusrex123: [citat] Blir så glad av alla som peppar mig, tack :) om det är snyggt eller fult är helt irrelevant egentligen, tack för svar!
3 svar · 2,8k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Ett knarrande golv är inte en ersättningsbar skada, det är en normalitet för golv där det ingår trä i konstruktionen. Om ni river upp golvet och hittar en skada, t ex ett angrepp av hussvamp eller ett läckande vattenrör, kan ni få ersättning för skadan, men det knarrande golvet? Nope.
4 svar · 2,0k läst
D
Dixies: Har haft Folksam i många år förr genom facket men som pensionär har jag fortsatt med dem. Under alla dessa år alltid fått ett bra bemötande, genom mängd rabatter och återbäring blir prisbilden ungefär likartad med andra bolag. Men valet är ditt.
6 svar · 7,7k läst
F
felipe: [citat] Precis, det var i protokollet som fuktutredningsfirman gjorde (bifogad övanför). Skada : Tätskiktet i badrum har troligen nått sin tekniska livslängd. Men som sagt, FB har pratat med dem redan och sedan svarade fuktutredningsfirman så här : " Vi har inte kunnat fastställa skadeorsaken, utan att det måste rivas för att fastställas. " Men det här känns fel eftersom det har
4 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.