Byggahus.se
Hej,

En dag såg jag att en trasig takpanna låg på marken nedanför huset. Det var kanske en fågel som hade flyttat på pannan så att den lossnade och föll ned. Fasaden är två våningar hög och jag kan inte själv gå upp pga svindel. För övrigt räcker inte min stege så högt men man kan gå upp på taket från andra sidan av huset.

Jag ringde omedelbart ett företag som brukar hjälpa mig med taket. Innan hantverkaren kunde komma (det dröjde några dagar) hann det komma ett kraftigt regn. Hantverkare har ju mycket jobb och de kan inte rycka ut omedelbart. Jag känner nu en fuktlukt innanför väggen och ska undersöka om det har blivit en fuktskada.

Mitt försäkringsbolag täcker inte skador pga läckage genom yttertak. Man kanske inte ska bo i villa om man är höjdrädd, men sådana här skador kan ju uppstå väldigt snabbt om oturen är framme och man kan inte bevaka huset kontinuerligt (man reser bort eller är på jobbet etc.). Är det här en typ av skador som man alltid får stå för själv? Vore intressant att höra om någon har synpunkter.

Villaägaren
 
Läckage genom yttertak täcks praktiskt taget aldrig och även de enstaka villkoren som kan ge ersättning skulle aldrig gälla då man har krav att förebygga skada. Skulle någon takpanna åkt ner så bör man omgående försöka åtgärda detta, antingen själv eller via annan. Kan inte en hantverkare komma samma dag så får man be annan om hjälp, brukar gå att få hjälp när det är panik eller någon bekant eller helt enkelt på annat sätt skyddstäcka.

Det är skillnad på exempelvis om man kan styrka att man inte har varit tillgänglig för att upptäcka skada gentemot underlåtenhet till handling
Har en handling eller bristen av handling skapat eller förvärrat en skada så kommer ersättning endast utgå enligt den skadekostnad som varit från början.
 
Om du tror att du fått en funktskada pga en nedrasad takpanna så har du nog ett behov av att lägga om taket ganska snart. Em tät takpapp ska ju klara av ett enstaka regn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.