Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: En del frågor eller problem som rör försäkringar kan få långtgående konsekvenser för de inblandade om de angrips på fel sätt. Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg och att det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför inläggen och råden för vad de är och kontrollera själv innan du agerar utifrån något du
0 svar · 39,7k läst
·
F
Fredsod: [citat] Enligt installatören har ventilen fastnat. Är det någon som har erfarenhet av att lyckas få lös den igen, eller är det tvärkört när den väl fastnat? Knacka? Värma? Det skulle vara suveränt om det gick att få den att fungera för kyla igen under sommaren, även om hela apparaten kommer bytas ut till slut.
24 svar · 2,2k läst
useless
useless: Jag har ett kulturminnesmärkt hus som är försäkrat i Folksam till ett värde av 5 000 000:-. Marknadsvärdet ligger på drygt 2 000 000:-. Dessutom har jag en "normal" villa på samma tomt som är fullvärdesförsäkrat. Totalt för båda husen betalar jag 1300:- i månaden.
5 svar · 347 läst
P
polaris78: Ja och hur stort och hur beräknade dom åldersavdraget vore skoj att se hur dom resonerade i detta fall och att ålderavdrag ganska ofta dyker upp från försäkringsbolag i såna här frågor. Hela det här med dolda fel är ju en bitvis svår bedömning där det inte alltid är enkelt att avgöra om man når upp till dolda fel eller inte. bra för ts att det i detta fall gick vägen och
70 svar · 26,5k läst
·
L
Liljeros: Har ni flera fristående entreprenörer blir ju besiktningen lite mer komplex, man besiktar ju normalt mot ett avtal så det blir flera olika besiktningar. För att kunna besikta korrekt behövs ju också nån form av handling att besikta mot.
8 svar · 1,6k läst
K
Kane: [citat] Har LF inte ändrat sina villkor då under dessa 13 år som passerat?
16 svar · 18,3k läst
K
karlmb: [citat] Inget. Därför är brandförsäkring det enda som är ngt att ha. Den ersätter dessutom uppbyggnad av ett nytt hus, utan åldersavdrag.
122 svar · 18,6k läst
·
N
Nannito: [citat]
1 svar · 191 läst
N
1 svar · 191 läst
H
Hybro: Folksam Villa Stor, inklusive Hemförsäkring Stor 4765 kr/år. Nu är mitt hus endast värderat till 1.6 och ligger utanför samhället i ödsliga norra Värmland. Kan det spela in då det gäller kostnaden? Ser att fler i tråden ligger på bortåt 20 000 per år. Gissar att "leget" och husets värde har stor betydelse.
6 svar · 976 läst
S
Sthlm_: [citat] Givet att besiktningsprotokollet indikerade förhöjda fuktvärden i badrummet hade TS nog räknat med att renovera detta ändå.
8 svar · 2,4k läst
·
Y
Yllert: [citat] Ja det är förmodligen jättejobbigt, om du ska lacka om eller behandla eller liknande. Men framförallt är det superrimligt att ställa den frågan i en random tråd som handlar om något helt annat?
128 svar · 14,8k läst
·
E
Eva Helene: Tack för återkoppling. Vi har IF sedan några år, det var ngn rabatt man fick då. Hade tidigare Länsförsäkringar, tyckte alltid att de var smidiga. Vi har bytt lås ett antal ggr när barnen bodde hemma (de tappade nycklar etc) men vet inte om det byttes kolv då. Vi bytte hela låssystemet när vi köpte huset för 39 år sedan.
4 svar · 265 läst
T
Trevee: Kansöker finns det en lucka under spisen. Så var det hos oss.
18 svar · 4,8k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Fel tråd? Den här handlar inte om hus, försäljning eller dolda fel.
9 svar · 1,3k läst
H
hempularen: [citat] Uttryck som "enligt säljaren" har väl inget med försäkringen att göra? Den formuleringen är inte ovanlig i bes. protokoll från överlåtelsebesiktningar från de flesta bes. bolag. Men besiktningen har inget med försäkringen att göra, annat än att det som faktiskt står som en anmärkning i bes. protokollet lär du aldrig kunna få ut som dolt fel. Men att något inte står,
67 svar · 24,2k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Ja, någon förändring har uppenbarligen skett. Men själva grundvillkoret tycka ha funnits en längre tid. Med viss reservation för att jag inte direkt har lagt ner min själ i detta...
54 svar · 9,8k läst
·
A
astridsiri: [citat] De skriver att de har sett över erbjudandet till oss och beslutat att det inte är aktuellt längre.
3 svar · 377 läst
J
jawen: [citat] Jag har tidigare jobbat många år mot försäkringsbolag ang vatten & brandskador, & ofta är skadeorsaken fel utredd eller har tolkats fel. Vilka & vem gjorde "skadebesiktningen"? Ocab, Anticimex annan? Har du bilder på både skadorna/skadeorsak & skadebesiktningen så lägg gärna ut dessa här, så ska vi nog kunna hjälpa dig bättre. Att ni inte ska kunna nyttja eran försäkring
47 svar · 3,5k läst
S
SnickarBobby: [citat] Hej! Efter ungefär 3 månader fick/kunde entreprenörer teckna en försäkring via Nordicguarantees. Verkar vara en öppning när det skiter sig. Beroende på hur avtalet ser ut rekommenderar jag alla att häva kontraktet direkt när det händer.
6 svar · 2,1k läst
krillek
krillek: [citat] Ingen aning. Inte mina entreprenörer/underentreprenörer.
29 svar · 9,4k läst
·
H
hempularen: Nu får man gratulera till att du slipper åldersavdrag. Men det är väl egentligen inte så orimligt med åldersavdrag för en isolerglasruta? Man brukar väl hävda att de inte håller tätt mer än i typ. 30 år. Sedan kan de behöva bytas. Man får missfärgningar mellan glasen när de läcker, och troligten kraftigt försämrad isolerförmåga. Sedan är det väl i praktiken så att de
12 svar · 523 läst
·
H
hempularen: Jag har ju min "käpphäst" när det gäller Folksam. Om man nyttjar reseförsäkringen som ingår i alla hemförsäkringar. Så har Folksam en klausul (eller brist på klausul) som är unikt dålig. Med reservation för att jag har inte läst senaste försäkringvillkoren. ' Alla försäkringar har en formulering som ungefär säger att om du sökt vård för något inom ex. 3 månader innan su
2 svar · 533 läst
A
aftonbladet: Värmerör frös och när det tinade rann det ut på ett golv i gammalt timmerhus med spånisolering i bjälklaget. Svårt att säga hur mycket vatten som rann ut. Anticimex har anlitats av försäkringsbolaget och rekommenderar att hela golvet rivs ut för upptorkning. Utredningen som tog ca 10 minuter bestod i att mäta på golvplankorna med en fuktmätare. Hur går egentligen en fuktutredning
0 svar · 190 läst
F
FGLIN: [citat] Jag vet att Brandstodsbolaget (Länsförsäkringar Östgöta) gör väldigt stora åldersavdrag och väl på så sätt bidrar till renoveringsraseriet. Deras avskrivningstider är korta jämfört med den tekniska livslängden. Premier tas ut väldigt schablonmässigt. Att premien inte sjunker trots åldersavdrag på 50% skulle möjligen kunna motiveras av att risken bedöms som högre,
75 svar · 27,9k läst
·
Z
Zoozaa: [citat] Kolla upp anticimex hushälsoförsäkring
11 svar · 7,4k läst
Appendix
Appendix: Hur gick det?
59 svar · 17,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag känner till besiktningar under 2011 där besiktningsmännen anmärkte på att det saknades skydd under kyl och frys. Nästa år är det väl krav på att det dessutom ska finnas vattenlarm eller liknande. I 2011 års branschregler står det med i alla fall: "Under diskbänk, diskmaskin, kyl, frys, ismaskin eller dylikt, bör det finnas ett tätt ytskikt, till ex-empel en fogtät
15 svar · 898 läst
·
C
csabi1998: [citat] Huset brukades inte i ca 1-2 månader innan vi flyttade in, så det är mycket möjligt att filtret försämrades under denna tid Jo underhåll har vi räknat med. Detta är vårt första hus och just det här med vad som räknas som dolt fel hos hus är rätt luddigt. Vi var osäkra på om detta med filtret var ett dolt fel eller inte. Men alla i tråden verkar vara överens om att det
22 svar · 974 läst
BirgitS
BirgitS: Det är ofta långa reklamationstider när det gäller hantverkare, kolla avtal och konsumenttjänstlagen. Jag tror att de flesta försäkringsbolag inte har någon avskrivning för t.ex. parkettgolv de första 5-10 åren. Kolla dina försäkringsvillkor online.
1 svar · 309 läst
Manganbangan
Manganbangan: Är väl jättebra? Betala 99kr/mån för att slippa självrisk på flera tusen om skada inträffar.
1 svar · 338 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Ja då är det bara att tacka och ta emot. Så trist när det händer, finns liksom inga vinnare när det händer. /W
21 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.