GhettoGustav
GhettoGustav: Tack för hjälpen, beställt en nu
2 svar · 1,8k läst
·
H
Huspappan: [citat] Tack för svar! Då lutar det nog åt det du förespråkar, det låter vettigt.
2 svar · 2,5k läst
·
P
Pontus Berg: Aningen sen på bollen men i alla fall ;) Mycket fokus på glaset och så långt är jag inte i processen. Jag skall försöka göra rent och har ett riktigt elände. Dom gamla glasen verkar sitta med någon form av orange kompositmaterial. Stenhårt. Jag har kört med vinkelslip och då tar det tillräckligt men jag når inte hela vägen in i hörnorna.
17 svar · 12,2k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Där brukar man ju ens inte måla...Behövs ingen färg där i princip. Men du får ta och försöka få in en kniv med tunnt och stabilt blad och skära loss det som limmats ihop.
1 svar · 1,2k läst
S
stenna: Samma problem här , alla fönster måste skruvas loss , så jag sågar upp skruvspåren med tunn kapskiva i Dremel , sen är det inget problem att få grepp med kraftig skruvmejsel
4 svar · 1,3k läst
·
J
Jasmin9371: Hej undrar hur mycket utrymme mellan fönser och regel för att montera fönsterbleck under fönster? Fönster är ca 11 cm indragen i fasaden så undrar också om knuten hur mycket ska den vara under fönster? Tack
0 svar · 867 läst
H
Hasse2431: Hej ska bygga två dörrar till ett förråd ( öppning 150*200cm) och vill använda samma panel som på förrådet vilket är herrgårdspanel 22*120. Har tänkt använda 45*70 reglar till ramen. Min fråga är om ni tror det funkar med tänkt panel? De flesta verkar använda spontat virke eller vanligt plank och det blir ju mer massivt än med herrgårdspanel. Ska förövrigt använda
0 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: På vår altandörr ser gångjärnen ut så här, då kan man mha. de inringade skruvarna justera dörrbladet om det hänger. Hittade även denna tråden som verkar beröra likadana gångjärn. https://www.byggahus.se/forum/threads/justering-av-gangjaern.419294/
4 svar · 3,4k läst
·
L
Lärospånet: Linoljespackel är elastiskt så nog går det att hålla den puristiska linjen!
1 svar · 1,6k läst
·
F
fribygg: [citat] Om TS väljer adjufix och drevar noga efteråt har väl montaget bäst förutsättningar?
8 svar · 1,6k läst
YoruTen
YoruTen: Hej! Skulle fixa i nya lägenheten och plocka bort ett fult elementskydd som någon smart tidigare boende hade limmat fast och stöttat upp fönsterskivan(sten) med. När allt väl var löst så såg jag denna fästanordning(se bild) i ett av hålen på fönsterskivan. Jag har försökt leta runt efter något liknande men inte hittat något liknande. Tänkte att det skulle vara bra att faktiskt
0 svar · 1,0k läst
·
F
fredand44: Hej Enormt tack alla för alla svar. Japp, jag följde i princip ditt exempel. Gjorde dock ett misstag då jag fäste låssidan innan jag hängde på dörren. Hade jag gjort som du sade hade det nog blivit bättre. Men nu är den på plats. Mvh Fredrik [bild]
18 svar · 2,7k läst
·
Microkatten
Microkatten: Jag har tagit bort glasen från gamla spröjsade fönster där någon hade "förbättrat" den gamla linoljekittningen på några ställen med något mer modernt. Det moderna kittet satt som berget och var oerhört svårt att få bort, och en ruta sprack. Gamla beprövade material, som slamfärg, kalkbruk, linoljekitt osv har en stor fördel, och det är att de är så oerhört lätta att
2 svar · 996 läst
MVJK
MVJK: Såhär ser det ut efter jag tog bort de rötskadade reglarna och ersatta med nya. Ska bara sätta på vinkelbeslag mm så bör det vara åtgärdad (om inte ni tycker annorlunda). Glipan i fönsterblecket som orsakade vattenskadan la jag mjukfog på, det borde hålla tills jag kan hitta en plåtslagare som sätter dit nytt (korrekt) fönsterbleck. [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] själva hemligheten ligger i att kapa pipen så hålet har rätt bredd. När man väl bemästrat detta är resten rätt hanterbart…..
10 svar · 3,4k läst
·
putte22
putte22: Hejsan. Har kört fast i tankarna hur man löser detta snyggast. När dom monterade nya fönsterkasetter en gång i tiden så har dom kletat på duktigt med svart silicon mellan fönstret och karmarna så det vält ut. Ska slipa karmarna och måla om dom samtidigt ska jag försöka hitta några större ventiler över fönstret. Nuvarande är för små så det är utfyllt med latex runt dessa och
0 svar · 742 läst
·
S
SteelyDan: Nu vet jag inte vad de olika blecken heter, men på bilden är där ett större vitt under det mindre, silverfärgade. Det gröna strecket är där det silverfärgade går över det vita - jag tycker det silverfärgade borde gå längre ner mot det vita för att skydda fönsterramen mer. Finns det ett sådant bleck? Eller är detta bleck det bästa? Denna sida av huset är rejält utsatt för
0 svar · 631 läst
·
S
SteelyDan: [citat] Tack!
2 svar · 1,6k läst
H
Hans G2: Det brukar vara ungefär 2 skruvar. Så klarar ni resten av jobbet är ventilerna det minsta bekymret :)
1 svar · 1,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Nu har du ju redan köpt en bottningslist, men om det inte är ngt fel på drevningen så hade jag nog låtit den vara. Ett överbleck, när det nu är inhandlat, är kanske värt att sätta dit. Lite beror det på hur utsatt dörren är för slagregn. På vår sydvästsida behöver det fuktsäkras till 100%, medans det på nordostsidan i stort sett inte behövs någonting. Skulle inte ens
4 svar · 3,5k läst
·
L
Lakritsianen: [citat] Hur gick det? Letar också efter ett fönster som man kan öppna och stänga utifrån. Det är till loftet, istället för lucka. Läste att assa lås har men vet inte hur man får det till fönster?
3 svar · 2,5k läst
A
athena: Aha, du tror det är den som tar i. Tänker att det är dom här dubbelkilarna som inte riktigt är i rätt läge, liksom inte "ramlat" ut helt. Känns som att "felkoden" kommer direkt man försöker låsa känns inte ens som den försöker låsa. Men jag är helt novis, ska se om jag kan hitta något att kleta dit för att se om jag får något svar.
13 svar · 12,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Nu när rutan redan är kass så kan du rensa bågen från glas och kitt. Stryk falsen med träolja. Du kan även måttbeställa glasruta på internet, där ser du priset. För att plocka bort kittet finns särskilda värmelampor att hyra, då går det mycket enklare och med mindre risk för sprickor.
3 svar · 2,4k läst
L
lelleputt: [citat] [citat] Är ju främst nederkanten som är värst utsatt. Går ju att nöta bort trä där nere bokstavligt talat. En del har spruckit och går i princip att knäcka loss Hade sin sagt gärna bytt ut den delen men förstår om det kan bli krångligt utan att behöva göra åverkan på resten av karmen...
4 svar · 1,3k läst
·
GoC
GoC: [citat] Du förstör väl inte fönstret om du kokar var skruvarna sitter och sågar av dom invid regeln? När du tagit loss fönstret är det enklare att klura ut hur du kan ta loss de aluminiumdelar som troligen monterats efter att fönstret satt på sin plats. Brukar inte vara mer än två skruvar på varje sida av ett fönster. Tar du en brödkniv och skär genom fogskummet längs regeln så
12 svar · 873 läst
·
Anders243
Anders243: [citat] Ja, för att förhindra sprickor/krossat glas i kassetterna så måste man skydda de mot nedböjning. Speciellt om det är så att de kan utsättas för nedrasande snö från närliggande tak. Jag tycker du skall ringa till teknisk support på någon glasleverantör (t.ex. emmaboda glas) och höra dig för. Mest troligt kan de dessutom sälja dig passande isolerkassetter med både UV och
20 svar · 2,5k läst
·
P
peder anderlind: Betalade sek 30k+ dec 2019 för installation av nya fönster. Fortfarande ingen leverans (eller ens svar från fönstervision). känns hopplöst och lurad. Massa tid istället med ARN och kronofogden. håll er borta och gör inte samma misstag.
0 svar · 1,0k läst
J
jonapax: [citat] Fick du ordning på det här? Jag undrar också vad det är
2 svar · 4,5k läst
·
boschkenta
boschkenta: Och om klackfoder i rätt mått inte finns i din bygghandel så funkar det lika bra med en 5mm list som du sätter först enbart på karmen, och sedan foder som vanligt.
2 svar · 5,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Grundfärg och två lager täckfärg
1 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.