Fönster & Dörrar
Anonymiserad 122206: [citat] Skonsammare för handleder och öron. Mycket lättare att rätta om man gjort fel.
cosmic: Innan ni säger att det var ju XXXX dumt att välja enbart vacuumimpregnerade fönster och dörrar då när vi byggde för 30 år sedan, så kan vi väl enas om att fokusera på konkreta förslag. Och ja, idag skulle jag kanske välja annorlunda - men inte målat virke nu heller. Målat om fönster har jag gjort nog mycket. I många år var vi rätt duktiga på att underhålla, rengöra och olja
Demmpa: Att mäta med IR-termometer kan vara lurigt, kan visa fel värden när man mäter på glas. Reflektion, Emission & Transmission är tre olika sätt som en IR-termometer kan mäta av. Hur blir det om du sätter frystejp/eltejp på fönstret och mäter mot tejpen? Måste vara tillräckligt stor yta, gäller även att det är ”rätt” typ av yta (blank, matt, slät, skrovlig, etc).
janolsen69: Hej Har monterat in nya aluminium beklädda fönster från Skånska Byggvaror och undrar på hur jag ska göra när jag ska fodra runt fönster så det blir tätt [bild] [bild]
IngBritt Sterby: Vi ska sätta in ett runt fönster i vårt uterum Fönstret är 90 cm i diameter Var får jag tag i runt droppbläck på utsidan? Ser inte det på andra hus som har runda fönster
Amaryllis92: [citat] har du Facebook så kan jag skicka där. ? Tycker det laddar segt här, skicka pm till mig här
fribygg: Nerkanten på det där fönstret är för dåligt för att bara plugga de gamla skruvhålen, det ser ut att behövas byte av bågens understycke eller åtminstone ordentlig trälagning/halvsulning.
cederbusch: [citat] Just det, brytarna hade jag tillfälligt glömt bort. Får klura på det.
JohanLun: Viktigt att man tar bort foder (ute och inne), karm och sen monterar tillbaka allt, platsmålar - extra viktigt att det görs "rätt" om det är originalfoder inne, de profilerna kan vara svåra att få tag på. Beroende på hur fönstren ser ut / öppnas kan karm och båge "bygga" mycket så att det blir fult inne eller ute. Jag skulle prioritera utseendet oavsett om det öppnas inåt eller
oobum: Elfa som exempel, rekommenderara dubbelhäftande tejp för montage av deras golvskenor. Tex; https://www.tesa.com/sv-se/konsument/tesa-mattejp-extra-stark.html
Malinkanel: [citat] Men vilken smart tanke! Detta ska jag absolut kolla upp. Stort tack
fribygg: Det gör det nog, vissa hävdar att det räcker att borsta rent, olja och fylla med linoljekitt
Niklas Rudemo: Tack för alla svar. Det blev en skylift till slut. Hittade en som bara kostade 1000 kr per dag. Supersmidigt; klart värt det.
cederbusch: Har en öppning från hall till vardagsrum, som jag ska konvertera till ett sovrum. Så jag vill ha nått sätt att stänga till där emellan. Lättast är såklart ett tyg bara. Har använt en mörkläggningsgardin under helgen som funkade rätt fint, men rätt vad det var stack det fram ett barnhuvud. Och så kan jag inte ha det. Öppningen är 2400x1270. Skulle helst vilja bevara öppningen
Installation: [citat] M13 är 1280 som standard. Anges M13 så är det 20 mm mindre i karmyttermått. Allt annat anges. Alla större tillverkare använder denna princip. Mindre tillverkare för måttbeställda fönster är en anna sak.
Totalkrill: Jo, jag sitter dock i funderingarna om jag kan ta och köpa en självhäftande list, och sedan låta bli att ta bort tejpskyddet så att de går att glida in i skenan...
kotten33: [citat] kollade handtaget och det är runt i hålen efter att jag försökt demontera. Blir nog att handla ett nytt handtag för jag tror risken kan vara att hylsorna bara kommer snurra annars.
123abc: Jag antar att dörren är ganska tunn. Ett ASSA låshus 577 beroende på dörrens tjocklek skiljer övriga behör som behövs. https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/lashus-slutbleck/lashus/utanpaliggande-las/lashus-577 Eventuellt är det även möjligt att använda en fästkåpa t.ex 2896 om det inte finns plats att fälla in ett låshus och man vill ha ett modullåshus (rullkolv 566
Bzr: [citat] Tack för förklarande bild. Jag hade samma problem och efter lite sökning fick in bild mig att våga testa på det själv ikväll. Mina skruvar satt också för löst.✌️
Matti_75: Titta på falltröskel/ tröskelautomat.
Manzoor: Hej vi har ett hus som byggdes 1948. Huset har två glasfönster och jag undrar vart kan man få tag på innerfönster om någon vet.
Bundas: Vilken dörr blev det? Är du nöjd? Sitter med samma tankar....
Joddelof: Hej! Målaren kommer nästa vecka för att måla och renovera våra fönster. Håller på att förbereda lite för det. Vid besiktningen fick fönstren lite anmärkningar i att det inte sluter tätt mot fasaden - risk för vatten som tränger in och orsakar fukt i konstruktionen. Se bilderna, det är alltså det yttersta av fönsterfodret (heter det så här?) som på sina hålla glipar mer eller
Hodie: Vi ska bygga nytt och har lite svårt att välja innerdörrar. Byggfirman vi ska bygga med brukar använda Dooria Addera och söker jag efter Dooria här på forumet verkar de historiskt sett varit bra men tappat sedan Swedoor köpte upp dem och stängde Doorias fabriker för några år sedan. De vi tittat på hittills är: Dooria 8001 Addera Diplomat Contur 1 GKDoor Rakel 1 Swedoor Unique 01L
Ironside: Vi hade en hantverkare här för några veckor sen som skulle byta dörren, efter att han måttat konstaterade han att det inte skulle vara några problem. Han siktade dock på att ta ut befintlig dörr hel eftersom man inte vet vilka problem man kan råka på. Efter 45 min gav han upp. Förklaringen var att befintlig dörr satt en bit ner vilket skulle innebära att nya dörrbladet skulle ta i
richardtenggren: [citat] Ja, vinkeln borde kunna variera inom rimliga gränser, huvudsaken är att vinklarna är samma där snitten möts och att listhöjden räcker till för den vinkel du väljer. Sen kommer du ju få såga nedkanten på profilen.
123abc: [citat] 17-18mm plösmått är lite stort för medföljande slutbleck. Låshuset har liknande mått som äldre modullåshus men om låshusen är äldre så har stolpen samma mått men själva låshuset är lite bredare på moderna låshus. [bild]